Skip to main content

Posts

CERPEN HATI : SECERCAH SEMANGAT SEMPENA BENGKEL SIRI 1 DBP KL.

Bengkel paling seronok yang pernah aku pergi. Dalam keserabutan dunia pendidikan yang entah bila kan terubat, dalam tekanan yang seakan tak berpenghujung apabila nuansa pendidikan seringkali dicampurtangan oleh mereka yang bukan ahli, entah mengapa aku masih boleh bergembira dengan bengkel yang baru menjalani siri 1(2 hari) di DBP bangunan lama, Kuala Lumpur. Aku gagahkan juga kaki ini melangkah walaupun semangat aku bak sumbu pelita yang kejap menyala kejap padam. Mujurlah adik lelaki aku memahami, sudi temankan aku berbengkel 2 hari di sana. Tidur di Mandarin Court dan jalan kaki saja ke kelas. Aku tak terfikir bengkel ini dapat menceriakan hati-hati yang muram. Sebab pesertanya adalah mereka yang bergelumang dengan dunia pendidikan. Mereka yang dah biasa pergi kursus silibus, kursus semakan dskp bla bla bla... kursus itu ini yang membuat dahi licin jadi berkerut dan penuh membosankan. Kalau kami guru diberi kursus yang membosankan dan penuh tekanan, adakah hasilnya kami juga akan me…
Recent posts

CERPEN KALBU : BENGKEL PENGKARYA GURU DBP KUALA LUMPUR?

Assalamualaikum...
Pontian mendung kelabu, hening tak berangin dan sepi bagai negeri asing terpencil penuh misteri. Dapat perutusan tak bersuara beberapa hari lalu. 
Aku apply bengkel penulisan remaja. Tapi kohort yang ditentukan untuk aku ialah bengkel penulisan kanak-kanak. Tak kisah sangat asalkan aku dapat belajar benda baru dan keluar dari zon selesa. Bengkel ini merupakan suatu nikmat untuk aku. Tak perlu susah-susah nak cuti sebab ia dikira sebagai Latihan Dalam Perkhidmatan. Dan pula di bawah Kementerian Pendidikan. Ianya percuma! Sepatutnya aku berseronok seperti Ogos 2011 dulu, di mana aku memohon sendiri bengkel akademi penulis di Kuala Lumpur, duit minyak  dan penginapan sendiri. Yurannya rm650! Dan ambik pulak cuti. 
Sekarang tahun 2018. Ketika peluang ini datang, aku tak sihat. Dan tak tau la boleh ke tidak untuk hadirkan diri ke bengkel tersebut memandangkan surat setuju tawaran harus diserahkan sebelum 20 Julai. Aku masih belum bertindak apa2 selain menjawab pesanan Kak L…

HARI YANG MAHA BODOH DAN BERANTAKAN

Assalamualaikum...

Ahaaaaa.... tebal benor sawang yang dah berumah di blog aku nih...anyway semakin berusia semakin banyak cerita yang kadang tu tak masuk akal tapi ia berlaku dan ketika ia berlaku, aku tengah malas nak bercerita. Bila dah malas tu, paham2 sajelah ya..
Tentang personal, kerja dan kegiatan seharian aku masih sama saja sejak 12 tahun yang dulu, tak ada bezanya. Ceritanya itu-itu jugaklah memandangkan aku pun memang rasanya sejak azali hidup dalam blues..hidup yang payah nak move on so kehidupan aku pun sama aje.

Alkisah sempena PRU 14 yang bagi aku hambar saja, tak adalah havoc macam masa berdarah muda dulu keh keh... sekolah aku ni mohon cuti ganti. Ini disebabkan oleh sekolah aku jadi tempat pembuangan undi, maka sehari sebelum nak mengundi tu, persediaan haruslah dibuat. Sekolah ditutup kerana ia telah pun diganti pada hari Sabtu sebelum itu. Adapun sekolah-sekolah yang tidak terlibat, tidaklah mengambil cuti ganti tersebut.

Okeh, bila sebut aje hari Sabtu, kepala hota…

CERPEN HATI : BINGKISAN SEPTEMBER 2017

Tahukah kau… perkara yang paling jauh di dunia ini ialah masa silam?

Tapi bagiku... perkara yang terjauh dalam hidupku adalah perpisahan di antara dunia dan akhirat.  Hari ini genaplah setahun pemergian almarhum bunda tercinta menuju rahmat Allah. Setahun bunda pergi meninggalkan waktu dunia, menuju alam yang tidak terikat dengan dimensi ruang dan masa. Berehat di perhentian barzakh sampai waktu yang telah ditentukan.
September ialah bulan istimewa bagi aku. Terlalu banyak keindahan yang telah Allah aturkan dalam Bulan September sepanjang hidup aku. Dan kemuncaknya ialah kedua orang tuaku meninggal dunia juga di dalam bulan September.
Kemuncak ini mempengaruhi segala keindahan yang selama ini aku rasakan. Mulai saat itu, Bulan September ialah bulan kedukaanku. Bulan di mana aku tidak berupaya lagi untuk mengingat yang baik-baik dan indah ria. Bulan di mana aku menyepi dan membungkam bagaikan untuk selamanya.
Ayah...emak... perpisahan ini masih menyisakan darah di hati. Agungnya Sang P…

CERPEN CUTI RAYA : MANUSKRIP KENA TOLAK? WADUH WADUH...

MACAM MANA KALAU MANUSKRIP KENA TOLAK? MACAM MANA NAK TERIMA HAKIKAT?
Jawapan aku : Astaghfirullahal azim! Manuskrip aje yang kena tolak, bukan diri kau yang kena tolak dari bangunan tinggi, terjun lalu terhempas berkecai masuk kubur. Kalau diri tak boleh terima penolakan, macam mana ko nak hadapi hal yang lebih besar daripada tu, misalnya mendapat review berbau kutukan dan tak membina daripada pembaca? Itu lebih sakit lagi. Kan?
Yang penting ialah jati diri kau sebenar sebagai hamba Allah yang nak menulis. Kena lalui proses pembelajaran yang akan seterusnya menjadi pengalaman berharga buat kau. Dalam belajar pasti ada jatuh bangunnya. Dalam dunia penulisan pasti ada bermacam ragam dan hitam putihnya.
Kesimpulannya : kenal pasti sebab manuskrip ditolak. Kalau perlu diubahsuai, buat. Betulkan apa yang tidak betul. Kalau genre tak menepati, carilah rumah penerbitan lain yang sesuai dengan genre penulisan sendiri. Insya allah jika memang ada rezeki kau dalam dunia penulisan, pasti takkan…

CERPEN CUTI RAYA: MACAM MANA NAK TEMBUSI RUMAH PENERBITAN?

Kalau orang tanya aku , “MACAM MANA NAK TEMBUSI RUMAH
 PENERBITAN”



Jawapan aku: Pilihan ada di tangan kau. Ada sesetengah penulis, mereka tau penulisan mereka tidak banyak mendapat tempat di hati para penerbit maka mereka membuat strategi dengan menulis hanya untuk memasuki sayembara.
Ada sesetengah penulis pula, dia tak kisah apa jenis penerbitan pun asalkan dia boleh hasilkan buku dan dapat royalti.
Kau perlu luangkan masa untuk menyemak kehendak-kehendak rumah penerbitan yang ada di negara kita ni. Ibarat nak meminang anak dara Makcik Sapiah(bukan nama sebenar), kenalah tahu apa syarat-syaratnya supaya dapat memperisterikan anak Makcik Sapiah. Kalau Makcik Sapiah meletakkan syaratnya ialah tujuh dulang hati kuman maka kau kenalah sediakan hati kuman sebanyak tujuh dulang.
Samalah macam kau nak karya kau diterima oleh rumah penerbitan. Kena tau kehendak-kehendak mereka, dorang nak novel yang macam mana, ada tu nakkan ciri-ciri islami, ada tu ciri-ciri sains fiksyen, indie, urban dan ma…

CERPEN CUTI RAYA : MACAM MANA NAK TULIS CERITA

Kalau orang tanya aku, macam mana nak menulis cerita?



Jawapan aku : Kau kena banyak membaca. Dan untuk penulis yang baru berjinak-jinak nak menulis novel, bacalah novel yang memenangi sayembara sekadar untuk mengukuhkan tatabahasa dan pembikinan ayat. Kita ialah apa yang kita baca. Perbezaan seorang individu dengan individu yang lain ialah apa yang dibacanya dan banyak mana bahan-bahan bacaannya.
Sama juga macam nak belajar memasak. Bergantung pada resipi aje, tapi ko tak tau periuk belanga, tak tau bunga lawang apa, daun salam apa...nak potong daging pun tak reti, apa jadi dengan masakan kau? Jadi jugak tapi tak sedap. Nak sedap, ko kena tengok banyak rancangan memasak, ulang lagi dan lagi dan lagi.
Kesimpulannya: ko bukak balik keputusan SPM, tengok subjek BM ko dapat berapa. Kalau cangkul aje memang banyaklah peringkat ko nak asah untuk menulis. Pastikan ejaan ko betul, perkataan yang digunakan betul dan banyakkan membaca buku-buku yang berkualiti. Bangsa kita mempunyai bahasa yang b…