Skip to main content

Posts

RAMADHAN KAREEM 2017

Ramadhan Kareem..


Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan walau tetap tertanya-tanya apakah akan berkesempatan mencariNya di gelap pekat malam dengan hati setulus ikhlas tanpa memerlukan dentingan alarm hp atau tetapan minda. Aku hanyalah manusia biasa yang diciptakan lemah dan bersikap tergesa-gesa. Aku manusia lemah yang kalah jika dipakaikan perhiasan-perhiasan dunia sehingga sombong dan tinggi hati hinggap ke dalam diri. Aku manusia yang tidak cukup jati diri sehingga kealpaan dan kelalaian amat mudah menyelubungi. Alarm memang akan berbunyi tapi hati belum tentu mau membelah selimut malam, meredah dinginnya air wudhuk/mandian semata-mata untuk menyembah di atas sejadah. Akhirnya bunyi akan tinggal bunyi. Minda juga hamba yang boleh bekerja tanpa batas waktu dan dapat membangunkan jika sudah ditetapkan untuk bangun malam tapi hati belum tentu mau merelakan. Kuncinya ialah RELA. RELA itu hanya boleh didapati dengan DOA. Ini soal hati. Kepada tuanNya saja…
Recent posts

ADAKALA...

Adakalanya DIAM itu memberi erti yang mendalam tentang definisi sebuah ketenangan dan ketenteraman.
Adakalanya ko ingin mengasingkan diri, lebih banyak membisu sambil melontar pandangan ke langit nan putih, biru atau kelabu.
Adakalanya di usia sekarang ko lebih jelas mendengar suara hati berbanding sebelum ini. Adakalanya ko lebih nampak sesuatu dengan lebih jelas dan terang tanpa menggunakan mata.
Tika ko mengetahui sesuatu kebenaran yang orang lain tidak tahu, bersendirian melalui jalan itu lebih baik dan selamat lagi aman sejahtera. berbanding ko berusaha dengan penat lelah, mengajak orang lain dengan segenap raga padahal hasilnya hanyalah sia-sia kerana yang berhak memberi hidayah adalah Yang Maha Kuasa. Namun begitu syukurlah kerana walau sebesar zarah kebaikan yang dibuat pasti ko akan nampak balasannya. Jadi usaha yang berjerih payah itu pasti ada ganjarannya. Jangan jadi seperti aku yang dah bosan dan mahu berehat.
Adakalanya keterasingan ini sungguh mendamaikan jiwa.... 

CERPEN HATI : YES ALTITUDE

Salam mesra buat blog yang horrornya mengalahkan gua ashabul kahfi, sepi terasing dan terpencil penuh misteri cewaaahhh...
Alkisahnya aku dah lama menulis entri demi entri dalam draf tapi lepas tu aku delete. Kalau aku rasa benda tu menepati kelayakan untuk diterbitkan maka aku akan publish tapi jika sebaliknya maka ke tong sampah la perginya. Heh heh...
Ada sesetengah coretan aku, hanya Allah saja yang tau. Ada sesetengahnya pula aku kongsikan kepada pembaca dengan senang hati. Jika dalam blog ini ada cerita yang berunsur riak dan berniat membangga-banggakan diri, semoga Allah mengampunkan aku. Terkadang aku ni manusia lemah yang mampu diperdaya iblis sehingga gerombolan mereka bernafas sihat dalam arus darahku.
Aha... inilah smartphone Yes Altitude yang diberi pinjam kepada guru dengan tujuan supaya program vlefrog dapat diperluas penggunaannya.
Sekali pandang sepertinya seronok tapi sekali fikir, ia hanyalah smartphone biasa mempunyai spec yang ringkas dan interface yang biasa-bias…

WATER PUMP PERSONA BOCOR!

Cuti raya cina ini tiba-tiba sel-sel otak aku aktif pulak tak tentu punca. Banyak soalan bermain di minda seperti...
Pernah tak dengar jari kalau termasuk kat kipas yang tengah berpusing, macam mana bunyinya? Pernah kan. Kalau kepala pulak yang termasuk, camne kapasiti bunyi yang kedengaran? Relevan tak soalan aku ni?

Haaa... camtulah bunyi Persona aku sejak dua menjak kebelakangan. Aku rasa dah sama bunyi dengan helikopter zaman Perang Dunia Pertama dulu. Tambah lagi kalau bukak aircond, maka bertambah gamatlah suasana persekitaran di mana saja Persona aku lalu. Anjing depan umah aku ni pun naik meroyan asal aku balik dari mana-mana. Kah kah kah..



Okeh berbalik kepada tajuk cerita aku kali nih, maka aku pun heranlah bercampur pelik. Apalagi yang tak kena dengan AILABIYU aku nih yek padahal aku baru je tukar timing belt, bateri dan semua yang nak membaraikan tabung aku. Oleh sebab aku tak jumpa apa-apa yang boleh dicurigakan maka aku pun rilekslah dengan bunyi gegak gempita tu. Padahal …

CERPEN HATI : TAHUN-TAHUN KEDUKAAN

Alhamdulillah... cukup 17 hari bekerja dalam bulan Januari 2017. Syukur pnp dapat berjalan sedaya upaya walaupun ada 3 hari tak dapat mengajar kerana sakit. Tekak kalau dah melecet, nak mengajar pun tak dapat. Tambah pulak sampai hilang suara. haa... memang cari pasal la kalau budak tak faham bahasa yang cikgunya sakit tekak plus terkokol-kokol batuk. Nak cakap aje, batuk. Nak cakap je batuk. Terbatuk-batuk tak henti. Kahak macam air liur je yang keluar. Gitulah adanya kalau penyakit nak tiba.
Sampai rumah tak boleh nak tidur. Tidur seminit, dua minit batuk lagi. Kung kang kung kang mengalahkan anjing cina yang suka menyalak depan rumah. Konon pergi klinik ambik ubat aje, malas nak jumpa doktor, malas nak mintak mc. Aku bukannya demam pun. Tekak aje sakit sampai suara tak ada. Haa.. dari tekak naik ke hidung pulak, berhingus tak tentu hala. Badan mula dedar. Antara tekak dan hidung mula rasa bahang. Badan pun rasa berbisa-bisa.
Pergi klinik. Dapat mc sehari. Haa...besoknya bergotong-r…

AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN 2017

Ahlan wasahlan wa marhaban Tahun Masehi 2017!
Syukur ke hadratNya kerana masih ditemukan dengan tahun baru, suasana baru dan barangkali hari-hari mendatang juga memberikan pengalaman yang baru-baru.
Ya rabb... bantulah hambaMu untuk menjadi hamba yang rajin dan taat bersolat dengan sepenuh hati kepadaMu. Bantulah hambaMu menjadi hamba yang akan terus berusaha untuk mendekati dan semakin dekat kepadaMu biar seribu satu duka mencacah segenap urat saraf batinku dan sejuta keperitan membelenggu hidupku sebagai ujian dan dugaan. Bantulah hambaMu dalam terus berjuang menghadapi tipudaya iblis dan bala tenteranya kiri kanan depan belakang. Bantulah hambaMu Ya Allah...
Persekolahan 2017 sudah bermula. Demi tanggungjawab dan beban yang masih tergalas, aku tetap seorang guru, sama seperti guru-guru yang lain, yang cari rezeki dalam profesion pendidikan.. Macam biasa, perlukan persiapan seminggu sebelum sekolah bermula dari segi hadir ke mesyuarat, taklimat, siapkan Fail RPH, RPT dan macam-macam…

CERPEN HATI : HUJAN BY TERE LIYE

Aku kira dengan mengambil Novel Hujan karangan Tere Liye ini akan mengiringi nuansa dukacita yang sedang aku alami sebaliknya aku cukup terhibur dengan satu watak yang seakan-akan persis diri aku sendiri, suka cakap direct dan cepat menaakul sesuatu.
Novel kali ni berlainan sedikit sebab ianya kisah tahun 2042 di mana tamadun teknologi robotik telah mendunia. Tenaga robot elektronik lebih dominan di mana-mana sahaja, berbanding tenaga manusia. Semua kerja-kerja manusia telah diambil alih oleh mesin.
Tajuknya sendiri bernama hujan. Ujian dan dugaan itu ibarat hujan. Seperit apa pun, takkan boleh dihambat, dihalang melainkan kau tunggu sahaja sampai ia berhenti. Membaca novel ini malah tak membuatkan airmata aku mengalir. Mungkin kerana ujian yang aku hadapi sendiri adalah real berbanding kehilangan yang ada dalam cerita Hujan. Setelah kehilangan kedua orang tua, apalagi kesedihan yang dapat menandinginya? Bagi aku, tiada apa-apa lagi yang perlu aku impikan setelah impian sebenar aku hi…