Skip to main content

Tayar Oh Toyo...Toyo Oh Tayar...



Hari ni PNP 8 masa. Walaupun jadual mengajar penuh tapi hati dan perasaan aku melayang-layang entah ke mana.  Teruja nak menyambut aidilfitri ke?

No...no...no..(sambil jari telunjuk menari ke kiri dan ke kanan). Sepuluh tahun aku tak excited langsung nak sambut aidilfitri. Ramadhan lebih bermakna lagi. Itu bagi diri aku. Bagi diri aku aja.  Pun begitu, aku berasa bersyukur kerana bila raya, cikgu bercuti. Bila cuti tandanya aku dapat berjumpa dengan emak dan ayah juga adik-beradik. Itu saja. 

Mengenang emak dan ayah, hati rasa terbelah-belah. Sorang kat sana, sorang di sinun...entah la. Dua hati nak dijaga. Terlebih layan sebelah pihak, mulalah ada mata yang akan berkaca-kaca. Susah sebenarnya menjaga hati orang tua. Selagi panjang umur dan diberikan kesihatan, aku tidak mau membuang masa dengan sia-sia. Inilah masa untuk membalas jasa walaupun hakikatnya jasa orang tua takkan terbalas oleh anak. Inilah masa yang ada untuk berbakti. Suatu masa nanti, semuanya akan menghilang pergi. Semua cerita yang gembira akan menjadi kenangan. Semua peristiwa yang bahagia akan menjadi memori sepi. Sebelum waktu itu tiba...mudah-mudahan aku sentiasa beringat-ingat. Emak...ayah... sob...sob...sob... isk..

Ok, berbalik pada tajuk entri di atas. Sebenarnya aku nak cerita pasal tayar tadi kan? ish..ish..
Memandangkan kepala aku semakin berserabut memikirkan hal tayar kereta ni sampai terbawak-bawak dalam solat, jadi lepas aja solat zohor tadi aku terus ciao pergi kedai tayar. Selagi hal tayar aku tak selesai, selagi tulah aku termimpi-mimpi...terngigau-igau...

Mengapa pasal tayar aja pun aku nak serabut macam orang sakit jiwa ek? Pasal sejak dua tahun lepas ketika tayar kereta aku tu berumur 2 tahun lagi, budak bengkel yang selalu servis kenderaan aku asyiklah mintak aku trade in tayar aku tu. 

Terakhir bulan 6 masa cuti sekolah, dia suruh lagi aku tukar tayar tu.  Padahalnya kereta aku tu bukannya selalu bawak jauh pun. Habis-habis pergi Pasir Gudang aja(dalam tempoh 2 tahun kebelakangan ni ). Penat bagi alasan, last-last aku cakap “ Gua punya bapak tak bagi tukar. Lu mau cakap apa?” 


Geram seh... ooo mentang-mentang aku ni kecik, kudut, selalu sorang2 hantar kereta nak servis, ingat aku ni buta bengkel ke? Tarikh tayar tu pun aku boleh bacalah kat mana. Kala setakat tayar jenis potong air, jenis tak potong air...makan dalam...makan tepi... dah belajar pun. Tak ada la eden ni katak bawah tempurung sangat. Cikgu tu cikgulah jugak, muslimah tu memang muslimah tapi jangan memain dengan aku ni...Sebelum kome sembelih aku, baik aku tebas dulu batang leher kome tu... (ganas punya cikgu...)



Last sekali, bila nak balik ke Terengganu(nak raya ni) barulah kepala otak bersetuju nak ganti dua aja tayar depan. Dah wajib tukarlah gamaknya. Maklum sajalah 4607(dah 4 tahun umur Good Year aku). Fulus pun sudah disediakan. Itu pun kalau tak mulut aku kepoh tawar-menawar, idok le harga tu dikurangkan. Bisnes tu bisnes jugak Dek Non...kalau dok angguk aja tiap kali servis kereta, makan pasir la kita. Semua benda nanti dia suruh ganti. 



Asal nak raya aje, TOYO pun habis stok. Asal perayaan aje mesti TOYO dah kena kebas dulu. Alah membeli, menang memakai. Memanglah TOYO lebih mahal harganya tapi kualitinya agak baik. Tapi,  tak ada la rezeki aku bersama TOYO. TOYO tak dapat, anak TOYO pun jadik (Federal).. 



Bersama tawakal dan doa, mudah-mudahan dengan tayar yang sudah diganti dan servis yang sudah dibuat, perjalanan pulang pergi (1400km) hamba sebagai seorang musafir akan berjalan lancar dipermudahkan Allah hendaknya...Amin... 

Alhamdulillah...tercabut satu semak dalam kepala. Ada lagi semak-semak yang lain, belum dicantas lagi. Balik dari bengkel TOYO TYRES, aku bergerak ke econsave cari sayur labu air. Apalagi, berbuka la den dengan sayur labu air masak tumis. Erk! Pergi econsave cuma beli sayur labu air setongkol? 

Apakan daya... heh heh...teringin nak masak sayur labu air. Badan tak cukup air..




p/s : Sempena nak raya ni, aku ingin melupakan seketika perihal novel yang akan terbit, lupakan tentang sekolah dan lupakan segala masalah kerja. Lepas seminggu baru sambung...

Ramadhan Karim ^_^




Popular posts from this blog

CERPEN HATI : SHELL...CARA ISI MINYAK GUNA KAD KREDIT

Assalamualaikum warahmatullah...
Mendung kelabu...hujan turun sepi dan penuh sendu...



Alkisah dapat wassap yang harga minyak akan naik pada 1 Ogos. Setengah jam kemudian ada satu lagi wassap tunjuk harga minyak turun 0.10 sen. Dah ler tangki minyak aku tu dah  haus tahap cipan. Memikir-mikir aku nak isi minyak ke idok malam 31hb Julai.
Last-last aku cadang nak isi besok aje. Biar tengok sendiri mana satu yang betul. Isu minyak jangan nak buat main tengah suasana tegang macam sekarang ni. Kalau seliter aje RM2.15 , bayangkan kalau 30 liter! 30 liter berapa hari aje dah habis? Orang bodoh bangang tahap maksima aje yang tak kisah tentang minyak naik tak naik ni plus tak reti n tak paham apa kaitannya dengan harga barang naik tak naik. Gajah besar depan mata pun tak nampak-nampak sejak azali. Bakteria nun dok hujung kutub sana bleh nampak pulak. Menyirapppppp betul.
Esoknya pada 1 Ogos, aku dapat berita ayah kawan baik masuk HSI sebab minor stroke. Aku gagahkan diri dalam berposa pun untuk g…

MOHON TUNTUTAN PINDAH RUMAH SENDIRI

Pernah tahu tak yang kita boleh tuntut elaun pindah rumah sendiri?
Tak pernah tahu? Saya pun tak tahu. Haha.. tapi oleh sebab ada kawan satu kerja yang berpindah dan membuat tuntutan pindah, maka terkeluarlah sekali bicara tentang adanya elaun masuk ke rumah sendiri. Whoa... kenapa baru tahu sekarang? Nasib baik belum lagi 6 bulan saya masuk rumah sendiri. Kalau tidak, memang tak dapat.  Apabila buat tuntutan, kemain lagi strict. Syadid sungguh dalam mengisi borang. Salah satu item pun kena tolak dan mintak kita isi sekali lagi. Yang buat saya bengkak tu, borang yang saya isi adalah borang yang kerani bagi. Bukannya saya pandai buat-buat sendiri. Akhirnya kena tolak dan mereka suruh lengkapkan. Nasib baik dalam Ramadhan. Malas nak marahkan sesiapa. Buat aje sekali lagi. Fotostat lagi sekali. Jumpa ketua jabatan sekali lagi. Oleh sebab kerani saya yang buat spoil, biar dia yang uruskan semuanya kali ni. Saya hanya tambah apa yang kurang. Proses-proses lain dialah pulak.
Cara nak mohon ela…

Pengeluaran KWSP

Boleh tak kita keluarkan caruman KWSP kita sedangkan potongan KWSP dalam slip gaji belum diberhentikan? (Untuk pekerja kerajaan yang memilih Skim Pencen)



Jawapannya: Boleh


Barangkali ramai yang masih kabur tentang pengeluaran KWSP. Tidak kira pencarum tersebut seorang Pesara Pilihan atau Pekerja Berpencen. Oleh kerana aku termasuk dalam kategori Pekerja Berpencen, maka aku fokus pada PPB(Pengeluaran Pekerja Berpencen) sajalah. Bagi Pesara Pilihan, mereka tidak kelam-kabut sangat nak keluarkan duit memandangkan ada berbagai skim yang disediakan untuk mengeluarkan caruman sendiri. Mereka boleh keluarkan melalui bahagian Akaun 2. 


Tak faham apa itu Akaun 2? Sila layari laman web:


 (http://www.kwsp.gov.my). Baca sendiri dan fahamkan ya. Kalau tak faham, datang sendiri ke bangunan KWSP di belakang Wisma Persekutuan kat Jalan Ayer Molek JB.Pejabat KWSP negeri lain pun boleh juga.


Semakin lama bekerja, semakin banyak keperluan yang perlu dipenuhi. Keperluan ya, bukan kemudahan. Barang-barang yang…