Sunday, August 5, 2012

Proses Pinjaman Perumahan Kerajaan

Ramadhan Karim…

Alhamdulillah...berkat rahmat dan limpahan kasih sayang-Nya, saya dapat menghirup nafas segar pada malam ini. Terlalu banyak peristiwa baik dan kurang baik yang terjadi tetapi entah kenapa, jari-jemari ini tidak pula rajin hendak menulis di blog.  

Baiklah, kali ini saya hendak berkongsi dengan anda tentang isu pinjaman perumahan kerajaan. Saya bukanlah seorang yang rajin menonton televisyen dan sentiasa mengikuti isu semasa. Namun begitu, sebagai seorang pekerja kerajaan, memiliki rumah kediaman dengan kemudahan pinjaman perumahan kerajaan adalah sesuatu yang MESTI bagi saya! 

Isu harga rumah yang semakin melampau tingginya bukanlah perkara baru. Apatah pula dengan lokasi negeri saya yang terletak bersempadan dengan Kota Singapura, kebanyakan pembangunan yang disediakan adalah untuk rakyat seberang sana. Apakata anda tinjau dan kaji sendiri setiap pembinaan rumah yang dijalankan, anda akan dapati hanya berapa peratus sahaja kuota yang ditempatkan untuk golongan bumiputera. 

Ya, harga rumah yang semakin melonjak naik dari tahun ke tahun hampir-hampir buat saya pitam kerana surat pengesahan pencen saya tak beres-beres lagi. Rezeki sayalah dapat kerani yang buat kerja terhegeh-hegeh, sejak tahun 2006 berkhidmat dengan kerajaan, tahun 2012 barulah dapat memohon pinjaman perumahan. Walaubagaimana pun, saya amat yakin segalanya ada hikmah di sebaliknya. Apa yang penting adalah kesabaran yang tinggi. 

Saya tak tau bagaimana cara orang lain berfikir. Pada pendapat peribadi saya, rumahlah aset pertama yang perlu kita usahakan untuk memilikinya pada keadaan yang seharusnya. Tidak kira sudah berkahwin atau tidak, hendak beli di kawasan mana atau berapa jumlah harga... rumahlah aset yang perlu dimiliki oleh masyarakat amnya dan pegawai kerajaan khasnya. Jadi, bersabarlah dengan godaan duniawi yang lain sehingga anda dapat memiliki rumah sendiri. 

Benar, rumah kecil atau rumah besar...suatu nikmat Allah yang mesti disyukuri kerana dapat duduk di dalam kediaman sendiri. Harga semakin naik, nak jual pun semakin untung. Mengapa hal ini tidak diambil berat sebaliknya ada yang berpendapat duduk rumah sewa sampai mati lagi jimat. Tidakkah anda tahu bahawa kemudahan pinjaman perumahan kerajaan adalahlah kemudahan yang terbaik di dunia? Ya, saya pun baru tahu selepas beli rumah...hehe

Saya tak tahu bagaimana orang zaman sekarang berfikir. Apa yang saya tahu ialah memohon pinjaman perumahan dengan Sistem Pinjaman Perumahan Bersepadu yang sudah berkuatkuasa pada Januari 2012 tidaklah sesukar yang dibayangkan. Jika anda memudahkan kerja orang lain, tentu orang lain akan memudahkan kerja anda. Jadi, kalau dah namanya permohonan tu, pastikanlah segala dokumen yang diperlukan lengkap. 

Baiklah, di sini saya dengan sukacita hendak berkongsi cara untuk memohon pinjaman perumahan kerajaan berdasarkan pengalaman saya yang tidak seberapa ini. Manalah tau, ia memberi manfaat kepada anda yang terbaca catatan ini. Saya tak rugi pun memberi maklumat ini. Anda berasa lega, saya juga gembira. Insya-Allah! Ok kita mula!

1.        Setelah anda pasti bahawa anda ingin membeli sesebuah kediaman samada sudah siap atau masih di dalam pembinaan, anda pergi  ke pejabat jualan syarikat pemaju kediaman tersebut. Siap-siap bawa slip gaji. Melalui perbincangan anda dengan petugas itu, anda sudah boleh tahu samada anda layak atau tidak membuat pinjaman dengan slip gaji yang ditunjukkan. 

2.       Jika jawapannya adalah positif, bayarlah deposit yang diperlukan. Deposit itu akan dikembalikan sebaik sahaja anda mendapat kunci rumah. Deposit juga akan dipulangkan sekiranya permohonan pinjaman ditolak. Deposit akan hangus sekiranya anda membatalkan permohonan dengan sengaja. Namun begitu ada sebahagian pemaju yang akan memulangkan deposit walaupun kita tidak jadi membeli kediaman mereka. 

3.       Kemudian anda harus mencari peguam untuk membuat urusan pindah milik kediaman daripada pemaju kepada anda. Seperti pemaju kediaman yang saya pohon, mereka mempunyai peguam panel sendiri. Namun begitu, kita bebas untuk mencari peguam sendiri. Merekalah yang akan membantu menguruskannya.

4.      Buka laman web http://bpp.treasury.gov.my dan isi borang pada Sistem Pinjaman Perumahan Bersepadu bagi peminjam kali pertama. Manakala peminjam kali kedua perlu isi borang di bahagian yang telah disediakan dalam laman web tersebut. Ambil sedikit masa untuk meneliti dan memahami apa yang perlu disediakan bagi mengelakkan permohonan kita ditolak. Ikut pada pengalaman saya, jawapan diberikan hanya dalam tempoh 3 hari masa bekerja. Saya hantar dengan pos laju, mereka jawap dalam masa 3 hari sahaja bahawa permohonan saya diluluskan. Alhamdulillah...Nampak macam senang sahaja bukan? Memang senang jika anda menyenangkan kerja mereka seperti :

a)      Isi borang online dengan lengkap kemudian cetak. Jika membuat bayaran proses secara online, pastikan ia dicetak dan penyata bank yang kita buat bayaran itu harus juga dicetak.
b)      Pastikan kesemua dokumen yang diperlukan menepati kehendak perbendaharaan. Contoh : Surat Iringan kena ikut format, Borang 2 lengkap (bagi peminjam kali pertama)
c)      Gabungkan segala dokumen yang kita sediakan dengan dokumen yang pihak guaman siapkan. Pastikan pihak guaman ada menyertakan Power Attorny (Surat Perwakilan Kuasa) dalam dokumen yang akan kita pos lajukan. Kadangkala sebahagian pihak guaman tidak menyertakannya. Satu kerja pula nak pos sekali lagi.
d)      Jika telah lengkap, hantar terus menerusi pos laju atau pos ekspress atau pos berdaftar. Insya-Allah dalam tempoh 3 hari dapatlah jawapan yang positif. Jika jawapannya negatif kerana ada butiran yang masih tidak lengkap, cepat-cepatlah lengkapkan tanpa buang masa. Jika jawapannya negatif kerana memang belum layak memohon,  apa nak dikata lagi. Boleh cuba lagi dengan kelayakan yang sewajarnya. Ikut pengalaman saya, saya mendapat pinjaman seratus peratus.
e)      Jawapan yang merupakan tawaran pinjaman perumahan kerajaan daripada pihak perbendaharaan akan menyertakan sekali Surat Setuju Terima. Isi dan lengkapkan kemudian bagi pada peguam. Saya main pos laju je, tak terfikir nak bagi peguam pulak sebab kena isi dalam tempoh 14hari. Saya hantar semula pada bpp(Bahagian Pinjaman Perumahan) terus.
f)       Kemudian barulah buat pembayaran kepada pihak guaman. Untuk kos rumah saya yang bernilai RM238000 dengan insuran RM10000, yuran guaman saya adalah sejumlah RM 6821.
g)      Ok selesai. Memandangkan rumah saya masih di dalam pembinaan, jadi saya kenalah tunggu sampai rumah tu siap. Kalau tak silap progressnya dah 85%. Haritu tengok dah siap cat tapi pintu, tingkap tak pasang lagi. Pemegang tangga pun belum ada lagi. Kena pergi pejabat pemaju minta kepastian tahap kemajuannya.

Setakat ini dahulu maklumat yang dapat saya kongsikan. Ini bagi pinjaman perumahan kali pertama ya. Kali kedua ketiga keempat dan seterusnya adalah di luar pengetahuan saya. Apa yang saya kongsi adalah berdasarkan apa yang saya alami sahaja.

Ada satu lagi rahsia yang ingin saya kongsikan...iaitu dalam setiap usaha kita, tawakkal kepada Yang Maha Kuasa itu mesti! Bagaimana sukar sekalipun urusan yang kita jalani, kita hanyalah berurusan dengan makhluk yang lemah seperti kita juga. Jadi dongakkan kepala ke langit, mintalah Pencipta makhluk-makhluk yang lemah ini agar memudahkan segala urusan kita. Siapakah yang membolak-balikkan hati manusia kalau bukan Dia Yang Maha Perkasa?

133 comments:

Anonymous said...

Salam.. Nak tanyala, awak pilih insurans apa? N nilai insurans 10k awak tu bayar lump sum ke pihak insurans ke? Or kerajaan byr, pastu kita bayar bulanan termasuk insurans? Then nilai pinjaman tu masa isi borang online mmg letak harga sebenar rumahla ye? Yuran peguam tu dikira mcm mana pulak? Byk jugak kena prepare duit ye utk beli rumah ni.

adlinz said...

Wsalam warahmatullah...

Terima kasih kerana bertanya. Saya pilih insuran takaful terlanjur saya memang dah ada insuran ini. Apabila pinjaman kita sudah diluluskan, pihak bpp akan beritahu 10K ditambah pada nilai sebenar rumah kita beli. Jadi, bayaran balik pinjaman bulan-bulan tu dah termasuk dengan insuran 10K, maksudnya kita tak payah bagi selepuk lagi 10K.

Yuran guaman berbeza ikut firma mana yang kita pergi dan bergantung kepada syarikat pemaju juga. Ada sesetengah syarikat pemaju yang menguruskan guaman dari A sampai Z, kita cuma tunggu kunci aja. Macam saya, kena uruskan bersama peguam. Duit pun bayar sendiri. Ada pula sesetengah harga rumah tu dah disertakan dengan bayaran guaman sekali, jadi kita tak keluar duit walaupun hakikatnya harga rumah tu dah temasuk dengan charge guaman.

Ya. Apabila dah bercadang hendak membeli rumah, perlulah bersedia dari segi fizikal dan mental. Sekurang-kurangnya ada 10K dalam tangan. Kalau tak ada dalam tangan, ada dalam bank simpanan.

Betul, semasa isi online, letak harga sebenar rumah sebab ada tiga pihak yang akan bergabung memberi maklumat kepada pihak bpp; pemohon, pemaju dan peguam. Jika saya tak lupa, bagi pinjaman kali pertama, kita tak boleh meminjam lebih dari nilai sebenar harga rumah yang kita beli.

Walaubagaimana pun elok kiranya saudara/saudari terus hubungi pihak bpp untuk info lebih lanjut.

Lulu Bobo said...

Salam... nak tanya berapa lama surat kelulusan sampai selepas kita mendapat tahu loan kita telah diluluskan. Kerana pinjaman saya telah lulus pada 20.11.2012 tetapi sehingga ke hari ini saya masih tidak dapat lagi surat kelulusan dari BPP.

Zaidah Ahmad said...

Salam Lulu bobo..saya punye lulus 16 okt, surat lulus smpi dekat skolah 29 oktober.da 13 hari.pastu kne reply dalam tempoh 14 hari..huhu.sy pun reply terus cam adlinz, gune pos laju.lupe nk gtau lawyer..huhu

adlinz said...

Salam Lulu Bobo dan Zaidah Ahmad.
Terima kasih kerana singgah ke blog yang hampir bersawang ni hehe.

Ya, saya juga menerima surat kelulusan tak sampai 14 hari daripada mesej yang memberitahu bpp meluluskan pinjaman perumahan saya.

Harap saudara/saudari cepat bertindak membuat urusan untuk mengelakkan sebarang biaya yang dikenakan akibat lewat.

Jika sudah selesai sekalipun, kita perlu sentiasa mengikuti perkembangan urusan guaman dan juga perkembangan rumah melalui pemaju perumahan.

Tahniah kerana sudah berjaya memiliki rumah kediaman sendiri. Alhamdulillah

Anonymous said...

kalau nak buat pinjaman untuk buat rumah atas tanah sendiri,prosedur sama ke?

adlinz said...

Membuat pinjaman perumahan kerajaan atas tanah sendiri memang ada prosedurnya tetapi saya tidak pasti prosedurnya sama dengan prosedur permohonan pinjaman kali pertama. Ada 2 jenis rumah semasa kita memohon pinjaman perumahan kali pertama; 1) Rumah dah siap 2) Rumah dalam pembinaan

Kebanyakan kawan-kawan saya yang sudah ada tanah sendiri, mereka lebih suka buat pinjaman peribadi.

Elok kiranya saudara/saudari hubungi terus Bahagian Pinjaman Perumahan.

Anonymous said...

nak tanyer...bole x klu kita mintak lawyer yang uruskan semuanya dr A smpai Z...??? ker memang ada part yang kita kena uruskan sendiri...

Anonymous said...

Salam...saya dalam proses membeli rumah guna gov loan.. dah bayar booking fee..so lps nih nak g sign S&P..soalan saya..10% kita bayar masa sign S&P ker? saya dimaklumkan wlupun pinjaman 100%..tp kena dahulukan deposit dgn duit sendiri dulu...after dpt kunci rumah kita akan dpt duit 2 balik...

adlinz said...

Wsalam warahmatullah

Sepanjang saya membuat permohonan pinjaman perumahan kerajaan, tiada deposit 10% yang dikenakan.

Apa yang saya pasti kawan-kawan saya yang membeli rumah dengan pinjaman bank sahaja yang perlu bayar 10% deposit.

Deposit yang dibayar dengan duit sendiri itu adalah jumlah yang dikenakan oleh syarikat pemaju perumahan di mana duit itu akan dikembalikan semula ketika penyerahan kunci.

Jumlahnya pula berbeza-beza mengikut syarikat pemaju, ada yang bernilai ratusan dan ada juga ribuan....

Tahniah kerana saudara/saudari bakal memiliki kediaman sendiri tidak lama lagi.

adlinz said...

Tentang nak minta peguam uruskan proses tersebut dari A -Z, elok kiranya saudara/ saudari rujuk kepada pihak pemaju tempat saudara/ saudari membuat tempahan. Sekiranya sudah berurusan dengan peguam, lebih senang saudara/saudari tanya pihak guaman. Semoga semua urusan dipermudahkan.

siti said...

awk pilih takaful ikhlas untuk insuran?pd pendapat awk, which insuran yang terbaik. kalau dilihat kiraan anggaran byrn bulanan, takaful ikhlas yang paling rendah.sy masih ragu2 untuk memilih insuran yg mana.

Anonymous said...

salam...masa sy sign s&p ngan lawyer...dia ada mintak bayaran rm200 utk disbursement katanya..utk pengetahuan,sy buat loan gomen gak..disbursement aper yer...xpaham..

Azizul said...

Assalam,

Saya nak tanya berapa wang saku yang diperlukan keseluruhan utk membeli rumah termasuk yuran guaman, insurans dan lain2.Maklumla duit simpanan x berapa banayak. Saya ada beberapa soalan:

(1)Adakah perlu kita mengeluarkan deposit jika menggunakan pinjaman kerajaan?

(2)Penetapan kos guaman adakah berdasarkan harga rumah?

(3)Kos insurans perlukah dikeluarkan sendiri atau ditanggung oleh kerajaan?

adlinz said...

Wsalam saudara Azizul,

Terima kasih sudi bertanya. Keseluruhan wang saku saya berjumlah lebih kurang 10000 RM. Saya pun tak banyak duit jugak tapi 10K ni memang saya simpan khas untuk beli rumah. Maklum ajelah, duit ni seberapa banyak pun ada, sebanyak tu jugaklah boleh habisnya. Daripada habis macam tu saja, eloklah simpan buat beli rumah.

1) Pembayaran deposit tetap ada walaupun kita pilih pinjaman perumahan kerajaan. Bezanya nilai deposit tersebut, ia bergantung kepada pemaju perumahan. Ini sebagai tanda kita serius membuat tempahan. Sesetengah pemaju akan pulangkan semula deposit tersebut sekiranya kita membatalkan pembelian manakala sebahagian pemaju yg lain, deposit tersebut hangus begitu sahaja.

2) Benar, penetapan yuran guaman berdasarkan harga rumah. Semakin besar jumlah harga rumah, semakin besar nilai yuran yang perlu dibayar.

3) Tidak. Kos Insuran ditanggung oleh kerajaan. Kiranya setelah pinjaman kita diluluskan oleh Perbendaharaan Malaysia, otomatik mereka akan bayar sekali insuran dan itu dimaklumkan di dalam surat.

Selamat maju jaya dan tahniah sekiranya saudara sudah mendapat rumah impian.

Apa yang saya tulis adalah sebatas apa yang saya alami sahaja, tidaklah luas pengalaman saya tentang hal perumahan. Wassalam

babyComebaCk143 said...

assalam...family saya baru beli rumah jiran. proses tu ambil masa lama sebab apply bulan oct 2012, lulus loan 3/12/2012. tapi sampai sekarang pon duit belom dapat lagi. saya pon confused tak tahu nak tolong family macam mana. pada pendapat saudari, pihak siapa saya patut hubungi untuk dapat info loan dan macammana nak percepatkan proses serahan duit. sebab tuan rumah asal dah mendesak/ ugut.

adlinz said...

Wsalam babycomeback143

Terima kasih sudi singgah ke blog ini. Menerusi komen saudari ini, keluarga baru beli rumah jiran dan pinjaman dah lulus tp sampai sekarang duit belum dapat lg.

Jd, saya anggap keluarga saudari buat pinjaman perumahan kerajaan. Selalunya mesti ada peguam yang menjadi pengurus di antara pembeli dengan penjual. Ini kerana semasa kita isi borang pinjaman tu, pihak bpp akan mintak data peguam. Dengan itu, keluarga saudari boleh tanya peguam ttg loan yang dah lulus tapi duit belum dapat. Untuk lebih jelas hubungi pihak pinjaman perumahan kerajaan secepat mungkin.

Wassalam

Anonymous said...

Puan, nk tny..puan bwat loan 238 000..slama brp thn ye?brapa puan kene byar tiap2 bulan?pbiayaan melalui bank mana yea?maaf byk tny sbb sy pn bcadang nk beli umah yg bharga lingkungan 230 000..trima kaseh

adlinz said...

Pinjaman perumahan kerajaan yang saya buat tempohnya 30tahun, sampai pencen. Sebulan lebih kurang RM1100. Pinjaman yang saya gunakan ialah pinjaman perumahan kerajaan, potong gaji. Tak guna bank. Terima kasih kerana bertanya. Selamat berusaha membuat pinjaman perumahan kerajaan. Selamat mendapat kediaman idaman.

Anonymous said...

thanx for sharing d info=)

mysara said...

slm, nak tanya.. saya bercadang membeli rumah subsale. rumah tahun 2007 dan ada kerosakan.. untuk sign s&p saya perlu tunggu rmh tu dibaiki.. tapi penjual minta sy sign s&p dahulu baru blh repair rmh.. apa perlu saya buat? dan tanpa s&p blh atau tidak saya onlline utk pinjaman bpp?

adlinz said...

Wsalam...

terima kasih mysara sudi bertanya. Saya mengisi borang online bpp sebelum tandatangan s&p. Walaubagaimana pun, ketika melengkapkan borang bpp untuk diposkan, s&p tersebut perlu disertakan sekali. Elok kiranya saudari terus berhubung dengan pihak bpp untuk penjelasan lebih tepat.

Anonymous said...

Assalam..boleh saya tau borang permohonan pinjaman tu borag yg mana? adakah Borang 2? confused tgk byk sgt borang..ke sumer kena isi..? hrp boleh kongsikan..terima kasih

adlinz said...

wsalam...

apabila kita layari laman web pinjaman yang saya dah tuliskan itu, ada dua pilihan samada pinjaman kali pertama atau kali kedua. Sekiranya saudara/saudari peminjam kali pertama, isilah borang untuk pinjaman yang berkenaan. Dalam laman web itu juga ada disertakan senarai semak borang yang perlu dilengkapkan. Borang 2 termasuk dalam butiran yang perlu diisi bagi pinjaman kali pertama. Ya, memang ada beberapa borang yang perlu diisi tapi semuanya ada tercatat dalam laman web bpp treasury tersebut. Saya tak berapa ingat apa borang-borangnya. Yang penting, saudara/saudari isi dahulu secara online untuk kita ketahui samada pinjaman kita diluluskan atau tidak. Mereka akan bagi jawapan terus secara online. Kemudian, barulah kita sediakan borang tersebut untuk diposkan. Selamat berusaha dan berjaya ya!

Anonymous said...

Assalam tuan umah..sy ada soalan nak bertanya berkenaan rumah ni. Minta jasa baik tuan umah email sy ke feacollections@yahoo.com
Terima kasih.

adlinz said...

Wsalam..

Maaf, atas sebab keselamatan, saya tidak dapat email sesiapa yang tidak saya kenali.

Sekiranya saudara/saudari ingin bertanya soalan yang berkaitan dengan entri ini, bolehlah tinggalkan pertanyaan di sini. Insya-Allah jika ianya dalam pengetahuan saya, saya akan jawab. Wasalam

Anonymous said...

salam, tumpang tanya ya...

kalau kelayakan meminjam 205,000.00 untuk gaji hakiki x lebih 2000.00...tetapi telah memiliki kereta, dengan bayaran 600 sebulan..adakah masih layak pinjaman diluluskan?

adlinz said...

salam..terima kasih bertanya.

selagi nilai pinjaman(yang dibayar setiap bulan) belum mencecah 60% daripada pendapatan kita, ia masih layak diluluskan. Persoalannya ialah berapakah harga rumah tersebut?

Saudara/saudari perlu ke pejabat perumahan dan beritahu petugas tersebut pendapatan bulanan tanpa perlu tunjukkan slip gaji. Dari situ juga saudara/saudari boleh tahu samada layak atau tidak memohon pinjaman.

Isi borang online di laman web bpp treasury. Semasa isi online, saudara/saudari juga akan terus dapat jawapan samada permohonan diluluskan atau tidak.

Selamat mencuba! Wsalam

Anonymous said...

Puan...terlebih dahulu terima kasih 4 sharing d info. Soaln sy...untuk beli rumah yg sedang dibina, perlu ke kita nilaikan harga rmh tersebut di pej penilaian harta?t.ksh.

Anonymous said...

Bulan nov 2011 Sy buat loan kerajaan aritu dlm ms 5 hari dah tahu lulus.. Skang semua cepat.. cuma umah masa sy beli aritu dlm proses..skang ni br dpt oc..tapi tak bleh nak bg kunci sebab developer blum terima byaran.. aritu sy bg deposit rm3k..lepas lulus loan sy developer bg duit tu ke peguam so sy tambah lg 2600 utk total snp.. Umah rm235000 termasuk insurans cimb aviva..bln 1120 30thn.. sharing is caring

adlinz said...

Saya mohon maaf. Saya kurang jelas dengan maksud saudara/saudari tentang pejabat penilaian harta. Ketika saya membuat urusan dari awal hingga akhir, saya hanya berurusan dengan bpp, pejabat pemaju dan pejabat peguam.

adlinz said...

Terima kasih atas perkongsian yang berguna. Harap pembaca yang lain beroleh manfaat. Tahniah kerana bakal menduduki kediaman tidak lama lagi.

nur aishah bte abd hadi said...

salam..saya pun dah terus hantar surat setuju terima pada bahagian pinajaman perumahan terus..tak tahu pulak kena bagithu lawyer..adeh camne..tak apa kan

adlinz said...

wsalam...

Terima kasih nur aishah bte abd hadi kerana bertanya. Tak mengapa jika kita hantar sendiri Surat Setuju Terima itu. Peguam cuma bimbang sekiranya kita hantar terus tanpa buat salinan,kemudian pihak bpp kata tak terima surat tu, kita juga yang susah. Lewat sikit pun buat urusan, tetap kena cas.Itu yang perlu dielakkan.

Tahniah bakal memiliki kediaman tidak berapa lama lagi

nur aishah bte abd hadi said...

hee..saya dah call bpp n confirm dia dah terima..lepas tu proses cagaran kan..kira sy ambil sendiri surat dari lawyer n hantar sendiri kew bpp..kalo rumah dah siap then apa lgai eh proses nya..tq

adlinz said...

nur aishah bte abd hadi,

jika rumah sudah siap, uruskan bayaran guaman dan tunggu surat demi surat daripada bpp yang menyatakan sekian-sekian bayaran sudah dibuat oleh bpp kepada pihak pemaju. Dan setelah 85% bayaran sudah selesai, satu surat akan sampai menyatakan gaji kita akan mula dipotong untuk bayaran bulanan perumahan. Apabila unit sokongan seperti Syarikat Air, Bomba, Majlis Daerah sudah buat inspection dan keluarkan CF, barulah pemaju akan beri kunci. Apabila sudah dapat kunci, duit deposit tu akan diserahkan semula kpada kita. Dan kemudian... fikir-fikirkanlah nak isi rumah pula hehe...

Anonymous said...

Salam...sy teringin nak buat pinjaman kerajaan utk beli rumah. sy layak 150K...tp sy tak ada simpanan dan gaji rasa dah lebih 60% guna - bayar kereta, sewa rumah, pinjaman asb, hutang ptptn (tp tak atas slip gaji) Adakah sy masih layak nak dapat 100% loan klu harga rumah dlm 80k?

adlinz said...

Wsalam.

Cuba dahulu mohon secara online di laman web bpp. Kita akan tahu jawapannya serta-merta. Selamat berjaya.

Anonymous said...

Salam, nice info..nak bertanya..andaikata sy nak buat rumah guna personal loan then dah siap rumah tu saya refinance dgn gov loan..leh ke?thanks

わたしわしゅし said...

selamat sejahtera, kalau saya nak buat pinjaman kerajaan sebanyak 220k untuk rumah terpakai . adalah saya kena bayar 10% untuk pembelian rumah tersebut . adalah saya layak dapat 100% pinjaman kerajaan.

adlinz said...

salam, terima kasih kerana bertanya. Sayangnya saya tak dapat menjawabnya kerana tiada pengetahuan tentang hal refinance itu. Maaf ya.

adlinz said...

salam sejahtera,

menggunakan pinjaman perumahan kerajaan tidak perlu 10%.

Suarez Liver said...

Salam, saya nk tahu prosedur jual rumah dengan pinjaman perumahan gov. Rumah saya beli pada tahun 2002, setelah menyemak baki, saya bercadang menjual rumah tersebut. Apakah prosedur dan tempoh masa yang dijangka untuk saya ambil sekiranya saya sudah mempunyai buyer..tq

Suarez Liver said...

Salam, saya beli rumah pada 2002 melalui pinjamab perumahan kerajaan. Selepas menyemak baki, saya bercadang menjual rumah tersebut pada tahun ini. Apakah prosedur yang perlu saya buat. Berapa tempoh masa akaun dan baki pinjamab saya di tutup sekiranya saya sudah mendapat pembeli.....tq

Close-Up Sahabat said...

Slmt ptg... Saya nk berkongsi... Utk beli rmh trpakai @ 2 nd dgn loan gov biasanya owner akn mnta deposit.. Kebiasaanya semasa sign s&p 3%.. Tp boleh bincang dgn owner sendiri.. Utk tolak bila dpt loan @ keluarkn kwsp.. Klu tolak loan pastikn de lebihan loan..klu xde mcm mana nk byrkn.. Prosesnya..
1) pilih rmh, tanya harga..risik market value dkt kwn2 kje bank..@ tel n cek kt bhgn jbtn penilaian..
2) klu owner nk d/p byr melalui peguam
3) sign s&p, dokumen dh lengkap hantar ke jbtn penilaian.. Hanya rmh 2nd shj perlu hantar ke jbtn penilaian. Tujuannya utk ketahui market value rmh trsebut.. Jbtn penilai akn email kpd bpp market value rmh trsebut. Klu market tinggi owner jual murah bleh mark up harga kt s&p..klu market rendah owner jual tinggi..kna cover duit sendiri la jwbnya.. Klu rmh tu ada renovate kepilkn skali floor plan yg diubahsuai..floor plan asl pn kna kepilkan pd s&p..mna tau boleh naikkn market value.. Klu risik awl2 boleh tau nk ltk brp kt s&p..
4) ika rmh leasehold perlu dptkn srt consent dr pej tnh - lawyer akn dptkn
5) jika owner rmh msh ada hutang bank dptkn pnyata 6 bln ke hadapan - lawyer dptkn
6) isi borg online bpp, cetak..hntar ke bpp dgn s&p,srt consent,pnyata hutang,srt lawyer, jgn ada pn trtinggl cz akn lmbtkn proses
7) dlm ms 7hari cek online lulus @ tidak.. Sign srt setuju & kmbalikn pd bpp..maklumkn pd lawyer..
8) kmdn proses gadaian akn dibuat - antara bpp & lawyer tp perlu follow up juga
9) klu buat loan lebih duit lebih lawyer akn plng pd kte
10) start la byr bln2..

* byr peguam ansur2 ikut kerja yg dibuat.. Klu byr selepuk takut x buat kerja terus...

Anonymous said...

Slmt ptg... Saya nk berkongsi... Utk beli rmh trpakai @ 2 nd dgn loan gov biasanya owner akn mnta deposit.. Kebiasaanya semasa sign s&p 3%.. Tp boleh bincang dgn owner sendiri.. Utk tolak bila dpt loan @ keluarkn kwsp.. Klu tolak loan pastikn de lebihan loan..klu xde mcm mana nk byrkn.. Prosesnya..
1) pilih rmh, tanya harga..risik market value dkt kwn2 kje bank..@ tel n cek kt bhgn jbtn penilaian..
2) klu owner nk d/p byr melalui peguam
3) sign s&p, dokumen dh lengkap hantar ke jbtn penilaian.. Hanya rmh 2nd shj perlu hantar ke jbtn penilaian. Tujuannya utk ketahui market value rmh trsebut.. Jbtn penilai akn email kpd bpp market value rmh trsebut. Klu market tinggi owner jual murah bleh mark up harga kt s&p..klu market rendah owner jual tinggi..kna cover duit sendiri la jwbnya.. Klu rmh tu ada renovate kepilkn skali floor plan yg diubahsuai..floor plan asl pn kna kepilkan pd s&p..mna tau boleh naikkn market value.. Klu risik awl2 boleh tau nk ltk brp kt s&p..
4) ika rmh leasehold perlu dptkn srt consent dr pej tnh - lawyer akn dptkn
5) jika owner rmh msh ada hutang bank dptkn pnyata 6 bln ke hadapan - lawyer dptkn
6) isi borg online bpp, cetak..hntar ke bpp dgn s&p,srt consent,pnyata hutang,srt lawyer, jgn ada pn trtinggl cz akn lmbtkn proses
7) dlm ms 7hari cek online lulus @ tidak.. Sign srt setuju & kmbalikn pd bpp..maklumkn pd lawyer..
8) kmdn proses gadaian akn dibuat - antara bpp & lawyer tp perlu follow up juga
9) klu buat loan lebih duit lebih lawyer akn plng pd kte
10) start la byr bln2..

* byr peguam ansur2 ikut kerja yg dibuat.. Klu byr selepuk takut x buat kerja terus...

Anonymous said...

Assalamualaikum, maaf bertanya.

Selepas kita apply pinjaman kerajaan secara online, kita kena hantar borang yg dicetak bersama dokumen sokongan fizikal (iaitu borang2, snp dsb), then lepas dah lulus, kita kena hantar surat setuju terima dlm masa 14 hari.

Saya membeli rumah yg dalam pembinaan, jadi saya ingin bertanya, bilakah urusan cagaran kita kena uruskan (atau peguam yg akan uruskan), adakah setelah kita hantar surat setuju terima OR selepas BPP bayar 10% yg pertama kepada pemaju?

Terima kasih.

adlinz said...

Selamat Petang Close Up Sahabat,

terima kasih atas perkongsian maklumat. Saya sangat menghargainya. Semoga pembaca yang lain beroleh manfaat. Jutaan terima kasih ya!

adlinz said...

salam...

Saya juga membeli rumah dalam pembinaan dan urusan cagaran diuruskan oleh peguam. Betul, selepas surat setuju terima yang kita hantar dalam tempoh 14 hari.

paqmoxx said...

Salam berapa lama ye duit nak dapat lepas antar surat setuju terima tu???

Izzati said...

Saya nk kongsi sedikit pengalaman saya membeli rumah kedua menggunakan pinjaman kerajaan.

Permohonan pinjaman perumahan saya bermula Julai 2012 sehingga 8 Mei 2013 baru dapat serahan kunci dan dapat bayaran deposit 10%. Pada dasarnya saya memang berjanji untuk membayar penuh iaitu bayaran kedua RM 2500) pada bulan Januari 2013 (Total RM 5000 tidak termasuk stamp duty).

Namun saya hold dulu baki kos guaman sebab saya kecewa layanan peguam yang jarang berhubung dengan saya untuk mengetahui status membuatkan saya marah!!Peguam saya tidak pernah membalas sms dan return call kepada saya..Apabila call pejabat peguam dia, kerani yang tidak tau apa2 yang layan saya..bila saya minta nk ckp dgn peguam dia masing2 sibuk melayan client yang lain!!!Apa yang saya bukan client dia ke???Namun marah saya beransur kurang bila peguam dah stop penalti (RM 50/sehari) antara penjual kepada pembeli dlm RM 1.5k atas alasan bpp lambat..Peguam tersebut minta juga sy bayar baki kos guaman tu..tapi saya ikut advise dr member untuk hold dulu until dapat kunci!!Alih-alih, peguam saya telah beri invoice kos guam sebanyak RM 7.7 k (tidak masuk stamp duty)padahal dia janji RM 5k (saya simpan lagi emel yang dia agreed that price)..Bila saya persoalkan kenapa tak RM 5k dan minta diskaun!!Alasan dia mudah..sebab saya tak bayar penuh kos guaman (RM 5k)dan juga pendahuluan bayaran stamp duty ke LHDN menggunakan deposit 10% saya!!!Setahu saya tiada masalah sebab setengah peguam stamp duty itu termasuk servis dia!!!

Peguam hny bg diskaun RM 250 aje dari RM 7.1k..bila kami gertak baru bg diskaun RM 700..Dia siap warning pergi lah report ke bar council dan dia pasti menang kes nie!! Then kalau saya tak setuju dgn harga tu tak payah sign serahan kunci dan cek itu!!!Amboi berani betul dia!

Tak pernah seumur hidup saya berjumpa dengan peguam yang terlalu angkuh, sombong dan cakap berputar belit bila dia kantoi kesalaham dia!!Ini bukan kali pertama yang beli rumah dan kali pertama deal dengan peguam!!!

Moral of the story..sila pastikan kalian simpan dokumen yg mula dan rekod tarikh sepanjang berurusan dengan peguam dan bpp.

Pejabat lawyer tu di Seksyen 11 Shah Alam..

mawar said...

Saya nak buat pertanyaan la....surat setuju terima dah pun saya hantar ke BPP...seminggu selepas itu saya mendapat panggilan tel dari pejabat peguam minta dtg opis utk sain aggreement utk skim pinjaman yang saya ambil (SPPI)dan dikenakan bayaran lebih kurang 3k++ dan open fail dlm 500.00. betulkah begitu????
adakah lagi bayaran guaman lain yang perlu saya sediakan selepas ini??...trima kasih

mawar said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam sejahtera,saya ada pertanyaan.
saya belum dapat kelulusan peegerakan gaji tahun ini.sekarang kelayakan pinjaman saya ialah rm280000.gaji hakiki saya ialah rm2800++.hanya beza 200 boleh dapat pinjaman 320000.kos rumah saya ialah rm320000.jadi bagaimana saya boleh dapat pinjaman penuh sedangkan sedang tunggu bulan pergerakan gaji?
pihak pemaju cadangkan masa buat booking bayar deposit 3000.lepas itu,masa sign aggrement bayar 7000.lepas dapatkelulusan gov loan,sia akan bayae balik 7000 lagi.bolehkah saya sign aggrement sebelum mohon gov loan?
bolehkah saya mohon loan 320000 sedangkan saya sedang tunggu bulan gerak gaji.
kenapa tahun ini geeakan gaji dilambatkan bagi bulan gerakan gaji kita sebenarnya?lagipun kerajaan pun tidak maklum bulan sebenarnya pay slip kita tunjuk gerakan gaji.ini telah menangguh pemohonan kita.

Anonymous said...

Nk tanye,surat setuju terima akan dihantar ke alamat rumah atau tempat kerja?sbb skrg sy tgh cuti bersalin

dameer dani said...

As salam.. kak nk tny.. sy pny pinjaman dh lulus 7/6/13.. then sy bru terima surat akuan setuju terima.. dia soh return dlm masa 14hari. Klu x, pinjaman akan ditarik balik.. sy call lawyer. Lawyer lak soh tggu sain agreement n surat tu kna pos kt lawyer dulu barula diorg pos ke perbendaharaan skali ngn agreement yg diorg buat tu. Masalahnye klu dh lebih 14 hari bole ke? Takut pinjaman tu ditarik balik je sbb harini je dh hati ke 10

papaumi said...

Salam,

Saya nak tanya, setelah hantar surat setuju terima kpd BPP, adakah kita perlu tanda tangan dokumen lain daripada peguan seperti perjanjian pinjaman?

Terima kasih.

Ainul Yuhainis said...

Salam..puan.. bila patotnya sy isi borg kt bpp? Sblm urusan pmbyaran dposit atau slpas pmbyaran dposit?

Ainul Yuhainis said...

Salam..puan.. borg di bpp saya perlu isi sblum byar dposit or slpas byar dposit pada syrkt perumahan

Ainul Yuhainis said...

Kak nk tya.. borg kt bpp kn antar sblm kta bg duit dposit ke lpas bg dposit??

adlinz said...

Ainul Yuhainis :

Wsalam. Terpulang kepada Ainul nak isi selepas bayar deposit atau sebelum. Pembayaran deposit ni menentukan yang kita memang nak beli rumah tu. Tak ada kaitan dengan borang. Ia berkait dengan pemaju perumahan. Andaikata kita sudah membayar deposit, kemudian pinjaman yang kita isi tu tak lulus, Pihak pemaju akan pulangkan semula deposit tersebut.

Anonymous said...

salam sy nk tny...skangni sy da book umah..but sales tu kate sy punye gaji bersih xcukup nk apply loan umahni...sy nk gune loan gov...tp diorang de bagi borang permohonan memiliki hartanah dr cimb bank. and diorang kate saye kene isi form tu xkire nk gune gov loan ke x....n wife sy sbg penjamin...sy xphmla....utk pengetahuan gaji bersih sy 1163.22 n harge umah 90k kelayakan loan sy 168k...knape bley jd mcmni ye????sy betol xpaham ni...

adlinz said...

wsalam...

saya juga tidak arif tentang sikap dan tingkahlaku pemaju perumahan.Tetapi mungkin saya boleh bantu sikit-sikit apa yang saya lalui sebelum ini. Jadi, saudara beritahu sudah book rumah. berapa bayaran deposit yang dikenakan oleh pemaju tu? Terus layari laman web bpp treasury dan isi borang online. Melalui laman web pinjaman perumahan kerajaan itu, kita akan tahu kita layak atau tidak. Isi dahulu secara online. Jika kita memohon pinjaman perumahan kerajaan ,kita hanya berkaitan dengan kerajaan. potongan melalui gaji, dan bukan bank. Harap berhati-hati.

nichol ekey said...

Salam...nak tanya..sya tlah isi lengkap borang online..tp telupa nak cetak..macamna nak cetak semula?

rebecca said...

Hi puan..saya dh pn isi online d BPP. Kesilapan saya ialah saya tidak mcetaknya. Bgmana sy blh mdptkn semula mklmt pemohonan tersebut? Adakah sy tpksa isi semula? Ttp sy pmohonan tersebut tlh dihntr online cuma hardcopy nya sya xda. Mohon pdpt puan....

adlinz said...

salam sejahtera...

tentang mahu cetak semula borang tersebut,cuba log in semula dan cari ikon printer. saya pun dah lupa. Atau hubungi bahagian pertanyaan di bpp treasury.

Sathish K. said...

Hi Puan, saya nak tanya mengenai pinjaman perumahan kerajaan.... Bila Puan mula bayar ansuran rumah, selepas dapat kunci ataupun semasa rumah dalam proses pembinaan... Tq

adlinz said...

Hi Sathish K

Bayaran saya bermula Jun 2013 setelah rumah siap tetapi belum dapat kunci.Bulan Julai baru dapat kunci. Itu sebenarnya bergantung kepada peratus rumah siap. Apa yang pemaju pernah beritahu saya, apabila pembinaan siap dalam 85 peratus, pihak kerajaan sudah memulakan potongan gaji.

Sathish K. said...

Okie terima kasih Puan....

amera razani said...

Salam, tq 4 sharing! Sy just nk tnye if sy nk beli umh 2nd hand menggunakan gov.loan suami..Nilai rumah itu myb dalam 250k..dan gaji suami skrg slps di tolak elaun perkhidmatan dlm 3k tp x tmasuk potongan keta,credit card n personal loan..so ape plu kami bt mule2 skali utk tahu suami layak bpe ribu gov. loan beli umh? Then kalo kita beli rumah 2nd hand dgn gov. loan perlu ada deposit or tggu loan approved baru byr..tq

Azie said...

Salam,saya nak tanya, saya dah bayar deposit rumah,pemaju akan plgkan deposit saya balik,..s n p belum sign lagi,tapi saya dah daftar masuk laman web bpp...cuma, saya tak membuat permohonan pinjaman lagi..saya nak tanya boleh ke saya isi borang permohonan online dulu sebelum sign s n p atau sign s n p dulu baru isi online......terima kasih...

adlinz said...

Salam Amera RAzani,

Deposit selalunya berkaitan dengan pemilik rumah(jika rumah tu second hand) atau pemaju perumahan(rumah baru)

Pertama sekali yang suami kena buat ialah isi online di Bpp treasury.. isi borang pinjaman perumahan kerajaan.

adlinz said...

Salam Azie

Boleh.

Anonymous said...

salam ..nak tanya,saya ada beli rumah rm210k..rumah baru free legal feed.. selepas sign snp - kita akan ke pejabat tanah termasuk byr duit stamp duti dan mot dll utk tukar nama.. pastu isi online bpp.. dan soalan saya..dr pgalama cik..
pastu dari segi loan kalau dah lulus oleh bpp ,adakah loan itu perlu ada lawyer untuk proses pinjaman loan atau tiada ? maksud saya ada 2 agreement@ 2 lawyer berbeza skiranya tidak guna lawyer yg sama,adakah ada begitu? apakah proses seterusnya..dr segi majikan..bla2..boleh cerita x..?

Sathish K. said...

Hi puan,

Saya nak tanya sikit, masa apply borang BPP ada apa-apa caj ke?

adlinz said...

wsalam...

Pengalaman saya ialah sekadar apa yang saya ceritakan di dalam entri di atas. Mengenai loan menggunakan lawyer atau tidak, peguamnya adalah peguam yang sama. Jadi, soal melengkapkan borang pinjaman perumahan kerajaan, urusan di antara bank dengan bahagian pinjaman perumahan kerajaan dan bank dengan pemaju perumahan adalah di bawah tugas peguam yang satu.Tentang majikan pula, ketua jabatan saya hanya bekerjasama dalam melengkapkan borang-borang yang diperlukan.

Saya minta maaf jika saudara/saudari kurang berpuashati dengan jawapan saya. Ini setakat pengalaman saya sahaja.

selamat memiliki kediaman sendiri

adlinz said...

Sathis K

Tiada sebarang cas.

Ainul Yuhainis said...

Salam.. dh setel isi bpp.. n dkumen dr laywer pn dh antar ke bpp.. mcm mana nk tw pmhonan kta dluluskn bpp?dia tls kt status pmhonan ka?

Sathish K. said...

Terima kasih puan

Nico said...

Assalamualaikum Cik Adlinz,

Terima kasih untuk info yang sgt berguna ni. Saya baru book rumah. Setakat ni saya dah isi 3 bahagian dlm SPPB, cuma part harta yang ingin dibeli saya belum selesaikan. Saya nak tau

1) no. hakmilik harta hanya akan diberitahu semasa sign SNP ke?

2)Cik uruskan bersama peguam untuk semua urusan, adakah cik mengambil SNP yang asal atau salinan untuk dibuat rujukan semasa mengisi borang online?

3)Bagaimana dengan bayaran duti setem? Cik buat sendiri atau pihak pemaju yang uruskan?

4) dalam senarai semak untuk jenis belian III, ada surat nilaian dari Pejabat Penilai yang perlu disertakan, yang ni cik yang uruskan sendiri atau pihak pemaju.

Minta maaf jika ada soalan yang menyusahkan cik. Tapi saya ingin mendapatkan sebanyak mungkin maklumat.

Terima kasih

Anonymous said...

Slm,nak tanya, berapa hari yang bpp bagi untuk hantar dokumen fizikal selepas buat permohonan online....terima kasih

Anonymous said...

salam..
kenapa ya perlu di cetak bukti pembyaran proses borang..??kalau bayar melalui kiriman wang camne??

Anonymous said...

salam kak..

duit rm100 proses borang melalui internet banking/kiriman ang perlu dihantar bersama borang ke???

adlinz said...

Salam Ainul Yuhainis,

Keputusan akan diketahui melalui surat rasmi daripada BPP dan juga SMS pada hp kita.

Selamat mendapat kediaman sendiri.

adlinz said...

Hai Nico,

1) No hak milik harta sila rujuk pada pemaju perumahan
2) SNP yang salinan
3) Duti setem, peguam uruskan
4) Soalan ini saya tidak pasti kerana urusan saya melibatkan peguam dan pemaju sahaja. saya berurusan dengan dua pejabat ini sahaja

maaf jika masih tidak berpuashati.

adlinz said...

Wsalam,

Selepas saya isi online, saya terus cetak. Kemudian saya tunggu peguam selesaikan dokumen fizikal dan terus hantar sebaik siap. Saya tak ingat tempohnya berapa lama. apa yang saya pasti saya akan sentiasa hubungi peguam tanya perkembangan dokumen saya.Mereka akan bantu kita lengkapkan dokumen tersebut.

adlinz said...

Wsalam...

Oleh sebab saya bayar melalui online, jadi saya perlu cetak bukti bayaran untuk dikepilkan dalam dokumen fizikal. Jika pakai kiriman wang, tak perlulah.

Anonymous said...

Jika saya bercadang untuk membeli apartment yang sedang dibina, adakah saya akan membayar ansuran seperti biasa (amaun penuh) sebaik permohonan pinjaman perumahan kerajaan diluluskan? Kebiasaannya apartment memakan masa 2-3 tahun untuk siap. Kes ini berbeza dengan rumah yang sudah siap dibina, saya mula membayar ansuran tetapi boleh mendiami rumah tersebut.

Anonymous said...

Salam Puan,

Saya Mira. Just nk tnye..
Sekiranya rumah yg saya ingin beli bernilai RM313,200K. Kelayakan saya 320K. Gaji pokok saya RM3100. Jumlah gaji bersih saya RM3941. Potongan angkasa dalam RM800. Adakah saya layak 100% loan? Then bila dicampur harga rumah + isuran total rumah jadi RM328K. Melebihi dr kelayakan saya. Persoalannya adakah insuran perlu dibayar sekaligus or byr monthly? tq puan.

Anonymous said...

brpa lama perlu tgu utk pmbyrn kepada pemaju bila surt stju terima tlh dihntr kepada bpp mengikut pengalaman puan.

Anonymous said...

Assalamualaikum,
sy nak tny...sy nk beli rumah yg dijual oleh bapa sy sendiri dan status rumah itu adlh 2nd hand.rumah itu telah habis dibayar.sy ingin membuat loan kerajaan untuk beli rumah tersebut.mohon terangkn pada sy mcm mana nk menguruskn penjualan rumah tersebut dan dlm wktu yg sama sy juga prlu menguruskan soal pembelian rumah tersebut utk diri sendiri.....

adlinz said...

Minta maaf sangat-sangat tentang urusan pembelian apartmen. Saya tiada maklumat tentang itu.

adlinz said...

Salam Mira,

Insya allah Mira layak. Tentang urusan insuran, kerajaan akan masukkan sekali dalam urusan pinjaman nanti. Isi borang online dahulu.

adlinz said...

Saya tidak pasti tempohnya kerana mengikut pengalaman saya,pembayaran dilakukan secara bertahap mengikut peratus. Misalnya 30% dah bayar, surat dari bpp akan sampai kepada kita sebagai makluman. kemudian 40% - 60% dan apabila sampai 85% bayaran, surat makluman pemotongan gaji akan sampai kepada kita. Tempohnya tu nak dekat setahun jugalah lebih kurang.

adlinz said...

Wasalam

Tentang urusan hendak membeli rumah bapa sendiri sebagai rumah second hand tiada dalam pengetahuan saya. Maaf ya

Zainal Abidin said...

Salam Puan Adlinz.....

Saya adalah staf IPT...mempunyai pendapatan seperti dibawah:

Gaji pokok = RM 1702.59
Jumlah pendapatan = RM 2297.59
Jumlah potongan = RM 226.00
Jumlah gaji bersih = 2071.59

Kelayakan maksimum pinjaman perumahan = RM 205,000

Saya telah booking rumah bernilai RM 208,800 dan ingin buat pinjaman perumahan kerajaan untuk membeli rumah tersebut....Jadi saya ingin bertanya....

1. Berdasarkan maklumat pendapatan saya, adakah saya layak mendapat pinjaman maksimum sebanyak RM 205,000..????

2. Jika tak layak, berapakah anggaran pinjaman perumahan yang saya layak dapat....???

sifu said...

assalam sy nk Tanya selepas proses gadaian dibuat - antara bpp & lawyer berapa lama perlu tunggu untuk nak dapat kan loan.thanks for share your imformation
God bless u..:)

azie Taj said...

salam,nak tanya berapa lama proses kelulusan pinjaman yer..saya dah hantar dokumen fizikal pada 22.10.2013..sampai sekrang takde feedback lagi...huhuhhuhu

Kak Adlinz said...

salam en.zainal abidin,

Saudara boleh isi online dahulu borang pinjaman perumahan kerajaan bersepadu di bpp treasury.Di situ kita akan tahu samada pinjaman kita layak atau tidak.

Atau pun pemaju perumahan tempat kita booking juga boleh beritahu samada melalui slip gaji kita, pinjaman berapa yang layak untuk kita.

Kak Adlinz said...

Salam Sifu,

Selepas proses gadaian dibuat antara bpp dan lawyer, selalunya masa yang diambil dalam 14 hari masa bekerja untuk dapatkann loan.

Kak Adlinz said...

Salam Azie Taj,

Setelah dokumen fizikal dihantar, selalunya paling lama pun 14 hari masa bekerja.

nhaz said...

assalamualaikum,
sy nk tnya berkaitan dokumen yg perlu dihtr ke bpp....perlu htr sendiri atau pihak pemaju tlg hntrkan dan insurans apa ye yg puan pilih?

terima kasih

Kak Adlinz said...

wsalam nhaz,

dokumen yang sudah kita print out, dokumen yang pihak peguam siapkan, kita gabungkan semua dan kita pos laju kepada bahagian pinjaman perumahan. kita yang buat, bukan peguam.peguam ni keja dia siapkan dokumen pindah milik daripada pemaju kepada kita melibatkan bank-bank tertentu. dialah yang kena kejar bank selalu, tanya pasal pinjaman yang kita mohon tu. dia juga yang uruskan tandatangan Sales and purchase yang kemain banyak tu.

insuran yang saya ambil takaful ikhlas. kebetulan saya mmg buat plan simpanan dengan takaful ini sejak 2007.

azietaj tajuddin said...

salam kak azlin, saya baru dapat tau permohonan saya dikuiri sebab takde nama dan ic pemaju di bawah tandatangan dalam s n p...apa yang perlu dibuat..adakah kena buat s n p lain atau tunggu bpp hantar surat kuiri beserta s n p lama untuk dibetulkan..kemudian hantar ke bpp...yang mana satu yer?minta maaf kalau banyak bertanya...terima kasih..

yatt Is said...

salam,

nak bertanya, bila nak isi harga rumah, kena isi harga selepas diskaun atau harga ori? macammana dgn deposit? kena tolak jugak ke?
cthnya: rumah RM250 000, diskaun rm15 000, deposit RM 3 000.

terima kasih.

Kak Adlinz said...

wsalam azie,

banyak bertanya takpa, akak dulu macam tu juga. tapi tentang dikuiri tu memang la akak tak berapa faham. apa kata azie rujuk dengan pemaju dan peguam yang terlibat. Sbab SNP akak dulu pun tuan tanah tandatangan tak ada pula tulis nama dan ic.

Kak Adlinz said...

wsalam yatt is,

tentang isi borang tu, kenalah minta kepastian kepada pemaju ttg harga dalam Sales and purchase tu nanti harga setelah diskaun atau tak.

Deposit tu tak termasuk. itu duit kita tempah rumah. lepas dapat kunci baru dipulangkan semula.

azietaj tajuddin said...

Slam, kak Lin,terima kasih sebab bls message saya...cuma saya nak kepastian je kalau dokumen dikuiri, bpp Akan pulang kan balik kepada Kita?sebb Aritu pihak bpp kata mereka dalam proses hantar dokumen terse but ke alamat sekolah saya bekerja....mereka kata Tak perlu buat lain...cuma betul kan aje kesalahan kemudian pos kembali kepada mereka...betul ye macam tu prosedur ya kalau dikuiri?...hehhehe...terima kasih...saya risau saya kena interest...huhuhu...

Sathish K. said...

Hi Kak,borang saya ejen insurans ckp akan tolong hantarkan sebab dia ada urusan di BPP.. Saya nak Tanya, masa hantar nak hntar borang ke BPP, nak bagi S&P ori atau duplicate?

Sathish K. said...

Hi Kak, saya nak tnya... Pemaju Rumah saya ada hantar Surat mengatakan says harus membayar 10% dari harga rumah.. Saya ambik loan government. Sebelum ini salaesman ada mintak surat menyatakn saya akan ambil 100% loan govt, tapi skrng dpt Surat ni... . Apa yg perlu saya buat skrang?.

Sathish K. said...

Hi Kak, loan saya dah lulus, BPP suruh tunggu Surat.. Surat akan sampai kat saya atau pemaju?

Lagi satu , apa itu 'margin loan rumah'?

Sathish K. said...

Hi kak, pinjmmn saya dah diluluskan dan saya dah sign dan hantar Surat Setuju Terima ke BPP... Saya nak bertanya, proses cagaran akan dilakukan oleh peguam pihak pemaju atau saya sendiri harus mencari peguam dan buat proses ini?

NURFITRAH HIDAYAH ZAKARIA said...

Salam sejahtera. Mintak izin tuan punya tanah blog ini untuk saya share satu website yang mungkin berguna untuk pemohon pinjaman perumahan kerajaan iaitu www.mohdelam.com Terima kasih

aszmnr mn said...

Asslamkm sis..nak tanya ye..

saya dah booking bayo RM1k..nk minta laon gomen..apply loan dulu ke g sign s&p dulu ye?saya cuba apply online yg SPPB tu tapi pada page ke4 dia minta no hakmilik , no lot, tu mmg kna tanya pemaju ke atau macamana?ermm pening sikit sbb bila tengok form manual xde pon tanya macam2..
Tq ye :-)

Siti Zubaidah said...

salam
sy nk tanya...sy da isi on9 borg bpp tu..tp xtau cmner nk print ler.. xde icon print pn.. dr td duk godeh cmner nk print..
hrp beri bantuan..huhu

Norazliza Mohamed said...

Salam, saya nak tanya, saya dalam proses nak beli rumah dgn harga 95k n guna loan gov. rata2 saya tanya dgn lawyer2 rmai yg ckp proses loan gov sgt lmbt dan mengakibatkan pembeli kena byr plak lg 8% pada owner. bagaimana pula dgn puan adakah benar proses begitu lambat sekali?

Kak Adlinz said...

hi Sathis.K,

Tentang proses cagaran, bolehlah rujuk kepada pihak pemaju

Kak Adlinz said...

Salam Nurfitrah Hidayah Zakaria

Saya amat menghargainya. Terima kasih

Kak Adlinz said...

Salam Aszmnr

Tentang butiran dalam borang, bolehlah rujuk kepada pihak pemaju.

Kak Adlinz said...

salam Norazliza

Daripada komen saudari, saudari sedang dalam proses membeli rumah kedua.Maaf, saya tidak berapa tahu tentang proses membuat pinjaman ke atas rumah kedua.

Tapi tentang pinjaman perumahan kerajaan, memang ramai yang kata prosesnya lambat dan susah. saya juga pernah beranggapan begitu. Mulai tahun 2012, sejak borang online sudah disediakan, proses pinjaman semakin mudah dan cepat. pengalaman sendiri.

apakata saudari baca komen2 sebelum ini yang mungkin dapat membantu saudari.



Norazliza Mohamed said...

Terima kasih atas maklum balas. X kak ini permohonan saya kali pertama. Rumah yg dibeli atas org. Tp pembeli nak appoint lawyer sndr. Jadi saya perlu ambil jalan selamat iaitu mencari lawyer sndr bg mengelakkan berlaku sebarang masalah. Kalo puan ckp mcm tu lega sket hati saya. Terima kasih ye

valve said...

Salam kpd tuan tanah,
Saya tgh risau ni, sampai skrg belum ada sebarang potongan perumahan pd gaji saya.patutnya kalau ikut surat dari tahun lepas lagi.apa patut saya buat?

Kak Adlinz said...

salam valve...

Saya cadangkan saudara rujuk kepada pihak pemaju atau bpp.

Nurul Nadiah Abu Bakar said...

Salam pua

Surat setuju terima yg d print out dr bpp sama ke dgn surat setuju terima yg d pos?

Masa hantar surat setuju terima tu kena lampirkan apa2 dokumen lain x?

nur wahidah said...

Salam kak,sy nak tanye.sy mbeli rumh 2nd mlalui bpp..dah smpi tahap cagaran.berapa lm ms dambil untuk sy dptkn kembali surat cagaran tersebut untuk lowyer tukar nama n hak milik?bagaimana cara untuk sy tahu surat tsebut telah dikembalikan kepada lowyer sy?adakah sy akan menerima surat yg akan dhantar ke alamat tempat sy bekerja?

Kak Adlinz said...

salam Nurul Nadiah Abu Bakar

Surat Setuju Terima yang dimaksudkan ialah surat biru yang diposkan oleh pihak BPP bersama dengan surat tawaran pinjaman yang telah diluluskan. Dalam surat tu ada tertulis peringatan tempoh 14 hari untuk beri jawapan balas kepada BPP.

Kak Adlinz said...

Salam Nur Wahidah

Maaf ya saudari, saya tiada maklumat tentang pembelian rumah second hand. Walau bagaimanapun, pada pengalaman kawan2 saya yg ada membeli rumah second hand, tempoh dapat tukar hak milik itu ada yang 3-4 bulan. ada pula yang makan masa sampai setahun. Elok kiranya saudari terus rujuk kepada pihak BPP .

Bityee Chin said...

salam sejahtera. saya nak tanya, macam mana nak kira lebih 60%? jika gaji bersih saya RM4100. pinjaman kereta RM1200. adakah saya masih berlayak memohon pinjaman perumahan yg bercaruman RM 1900 sebulan?

NORLIANTI ADALI said...

Salam.. Puan tahu tak mcmna kalau saya n husban nak share loan gov untuk beli rumah?ada ke borang online untuk masukkan data pembeli 2 nama? Soalan 2: loan gov still akan approve ke kalau rumah baru yg dah siap tu sebelum ni ada msalah untuk dpt cf. T.ksh.

orang ipoh said...

as salam..

saya ada kemusykilan mohon jawapan segera..

begini..minggu lpas 14/3/2014 saya baru sign s&p. lpas 2 staff yang keje dkt show house 2 ckp diorang akan stamping dlu bru bg saya salinan s&p dgn dokumen2 yang pemaju perlu bg utk submit permohonan ke BPP.

masalah skrg ni smp hri ni sy masih blum trima s&p trsebut dan bila sy tnya staff tu dia kata lg lmbt lg bgus.kenapa plak mcm 2 yer??sebnarnya mmg lma ke nk kna tggu pemaju settlekan stamping s&p dan dokumen2 lain?

mohon pada yg arif utk bg jwpn segera pd sya sbb sy risau ad udang di sebalik bihun tomyam..;)

terima kasih..

orang ipoh said...

as salam..

saya ada kemusykilan mohon jawapan segera..

begini..minggu lpas 14/3/2014 saya baru sign s&p. lpas 2 staff yang keje dkt show house 2 ckp diorang akan stamping dlu bru bg saya salinan s&p dgn dokumen2 yang pemaju perlu bg utk submit permohonan ke BPP.

masalah skrg ni smp hri ni sy masih blum trima s&p trsebut dan bila sy tnya staff tu dia kata lg lmbt lg bgus.kenapa plak mcm 2 yer??sebnarnya mmg lma ke nk kna tggu pemaju settlekan stamping s&p dan dokumen2 lain?

mohon pada yg arif utk bg jwpn segera pd sya sbb sy risau ad udang di sebalik bihun tomyam..;)

terima kasih..

saidatul azlin said...

Salam puan.saya nk btanya jika saya dh isi online tp sy tak print hantar ke bpo dlm masa 14 hari jd macam mana yer?Boleh tak saya isi online semula?

Nia Lisya said...

slm akak..permohonan sya sudah dluluskan melalui semakan on9.melalui pggilan bsama pegawai bpp digalakkan utk cpt terus print out surat setuju terima..namun masig ragu2 perlukah sy tgu surat biru tu?atau same je kedua2nya?