Skip to main content

CERPEN DI MALAM HARI....


keh keh keh.... ya iyalah...
Apabila persekolahan dah menuju ke penghujung sesi, kerja-kerja atas talian mulalah nak hempuk kepala. Alhamdulillah bilik kerja ada wifi. Kalau tak ada, meratiblah aku 24 jam pasal nak buat kerja tak ada line internet. Haha..
 
Malam ni laju pulak line internet asas hotlink dalam aiponpoes aku. Tau jelah kalau dah 64kbps tu kan, nak download pic pun lama kemain lagi. Tapi aku suka hati. Nak guna internet boleh langgan. Tak nak guna, tak payah. Duit selamat. Dekat sebulan aku pakai hotlink prepaid ni, kredit still ada 38Rm lagi. Ha, ni bukti kukuh betapa aku jarang sesangat nak call orang kecuali keluarga cayang aku. Kalau call kawan atas urusan kerja pun, tak sampai seminit pun bercakap. Selebihnya dalam whatsapp je. Ahaks... hidup terasa di syurga bila kita bayar apa yang kita gunakan sahaja. Hohoho...
 
Cuti seminggu deepavali lepas, aku sorang je yang keje. Sahabat-sahabat lain bercuti. Oleh sebab aku kerja, aku tak dapatlah nak layan geng-geng aku tu. Kekadang, ada satu waktu di mana aku tak mahu diganggu sesiapa. Walaupun itu sahabat-sahabat baik aku sendiri. Kekadang juga, aku perlu ruang untuk diri aku sendiri. Hairan ya, punyalah 24 jam masa sendiri, masih lagi nak ruang menyendiri? Hihihi...
 
So..malam ni menaip bertemankan segelas panjang carrot+belimbing dingin. Tiada gula. Tiada tambahan lain. Asli. Ops...serik letak di sebelah lappy, macam kejadian teh panas dulu sampai meranapkan acer 4737z yang sangat aku sayang-sayang. Pengajarannya, jangan terlalu sayangkan sesuatu nanti tak lama dok kat tangan. Satu lagi, jauhkan minuman dari meja sekiranya meja tu ada kaki yang boleh terlipat tak sengaja. Boleh gitu? Ahaks..
 
Sempena tahun baru hijrah ni, aku berdoa semoga hari-hari yang mendatang memberi seribu kebaikan dan kesejahteraan dalam hidup. Tak berani nak menganyam macam-macam impian lagi. Asalkan aku sihat, boleh bekerja dengan baik, boleh berbakti kepada orang tua, selalu berusaha memperbaiki diri dan mendekatkan diri kepada Yang Menciptakan....aku dah cukup bersyukur. Aku dah cukup berasa tenang sehinggalah tiba waktu yang telah ditentukan.
 
Malam ni aku nak bercerita tentang ‘sabar’ dari persepsi aku sendiri. hm....aku antara orang yang nampak macam tak sabar, tapi sebenarnya seorang yang penyabar. Kekadang nampak macam cool tapi sebenarnya hot&spicy. Yes..baby...
 
Ketika kita tak pernah ganggu orang lain, tetiba kita disakiti...aku boleh bersabar. Seperti seorang saudara seislam aku yang tetiba je mengamuk apabila dapat tahu aku dah beli rumah dan mintak tolong laki dia jadi wireman untuk proses wiring....ketika tu hati aku sungguh terguris. Patah-patah kata yang keluar dari mulut dia sungguh di luar dugaan. Ops..bukan mintak tolong laki dia tapi upah laki dia... aku bayar beb...bayar..
 
Sepanjang malam aku tak dapat tidur, teringat kata-kata yang amat berbisa. Letih aku memujuk hati supaya bertenang dan sabar, itu semua hanyalah ujian untuk aku. Tapi hati tetap sakit dan terluka. Buktinya airmata yang suka berlinang dan bergenang. Aku cuba dan berusaha untuk buat-buat tak tau, cuba lupakan....tapi tak dapat.
 
Masa demi masa berlalu. Alhamdulillah aku berjaya menetap di teratak baru ini walaupun orang lain yang menyelenggara pendawaian elektrikal. Tapi aku belum dapat lupakan sikap saudara seislam aku tu. Mungkin sebenarnya aku memang telah mengganggu dia secara tak sengaja. Mengusik perasaan cemburu di hati apabila dapat tahu aku sudah beli rumah.
 
Manalah tahu...kan?
 
Tapi untuk menyabarkan hati agar dapat melupakan perbuatan dia, itu belum boleh lagi. Aku tak sesabar itu. Aku tak membalas kata-kata berbisa dia tu dah dikira cukup. Aku berjaya tahankan hati. Sabarkan jiwa. Tapi untuk lupakan dan buat-buat macam perkara tu tak pernah berlaku, ia sangat susah dan sulit sekali. Ia perlukan masa.
 
Menghadapi sesuatu UJIAN sungguh tak semudah menyebutnya.
 
 
 
 
 
 
 

Popular posts from this blog

CERPEN HATI : SHELL...CARA ISI MINYAK GUNA KAD KREDIT

Assalamualaikum warahmatullah...
Mendung kelabu...hujan turun sepi dan penuh sendu...



Alkisah dapat wassap yang harga minyak akan naik pada 1 Ogos. Setengah jam kemudian ada satu lagi wassap tunjuk harga minyak turun 0.10 sen. Dah ler tangki minyak aku tu dah  haus tahap cipan. Memikir-mikir aku nak isi minyak ke idok malam 31hb Julai.
Last-last aku cadang nak isi besok aje. Biar tengok sendiri mana satu yang betul. Isu minyak jangan nak buat main tengah suasana tegang macam sekarang ni. Kalau seliter aje RM2.15 , bayangkan kalau 30 liter! 30 liter berapa hari aje dah habis? Orang bodoh bangang tahap maksima aje yang tak kisah tentang minyak naik tak naik ni plus tak reti n tak paham apa kaitannya dengan harga barang naik tak naik. Gajah besar depan mata pun tak nampak-nampak sejak azali. Bakteria nun dok hujung kutub sana bleh nampak pulak. Menyirapppppp betul.
Esoknya pada 1 Ogos, aku dapat berita ayah kawan baik masuk HSI sebab minor stroke. Aku gagahkan diri dalam berposa pun untuk g…

MOHON TUNTUTAN PINDAH RUMAH SENDIRI

Pernah tahu tak yang kita boleh tuntut elaun pindah rumah sendiri?
Tak pernah tahu? Saya pun tak tahu. Haha.. tapi oleh sebab ada kawan satu kerja yang berpindah dan membuat tuntutan pindah, maka terkeluarlah sekali bicara tentang adanya elaun masuk ke rumah sendiri. Whoa... kenapa baru tahu sekarang? Nasib baik belum lagi 6 bulan saya masuk rumah sendiri. Kalau tidak, memang tak dapat.  Apabila buat tuntutan, kemain lagi strict. Syadid sungguh dalam mengisi borang. Salah satu item pun kena tolak dan mintak kita isi sekali lagi. Yang buat saya bengkak tu, borang yang saya isi adalah borang yang kerani bagi. Bukannya saya pandai buat-buat sendiri. Akhirnya kena tolak dan mereka suruh lengkapkan. Nasib baik dalam Ramadhan. Malas nak marahkan sesiapa. Buat aje sekali lagi. Fotostat lagi sekali. Jumpa ketua jabatan sekali lagi. Oleh sebab kerani saya yang buat spoil, biar dia yang uruskan semuanya kali ni. Saya hanya tambah apa yang kurang. Proses-proses lain dialah pulak.
Cara nak mohon ela…

Pengeluaran KWSP

Boleh tak kita keluarkan caruman KWSP kita sedangkan potongan KWSP dalam slip gaji belum diberhentikan? (Untuk pekerja kerajaan yang memilih Skim Pencen)



Jawapannya: Boleh


Barangkali ramai yang masih kabur tentang pengeluaran KWSP. Tidak kira pencarum tersebut seorang Pesara Pilihan atau Pekerja Berpencen. Oleh kerana aku termasuk dalam kategori Pekerja Berpencen, maka aku fokus pada PPB(Pengeluaran Pekerja Berpencen) sajalah. Bagi Pesara Pilihan, mereka tidak kelam-kabut sangat nak keluarkan duit memandangkan ada berbagai skim yang disediakan untuk mengeluarkan caruman sendiri. Mereka boleh keluarkan melalui bahagian Akaun 2. 


Tak faham apa itu Akaun 2? Sila layari laman web:


 (http://www.kwsp.gov.my). Baca sendiri dan fahamkan ya. Kalau tak faham, datang sendiri ke bangunan KWSP di belakang Wisma Persekutuan kat Jalan Ayer Molek JB.Pejabat KWSP negeri lain pun boleh juga.


Semakin lama bekerja, semakin banyak keperluan yang perlu dipenuhi. Keperluan ya, bukan kemudahan. Barang-barang yang…