Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2015

CERPEN HATI : KOKTEL KISAH BULAN MEI YANG GALAU...

Salam minggu akhir Mei yang agak sibuk...
Manakan tidak, masa nilah nak menanda, beri markah, berbincang dengan murid dan rekodkan markah. Minggu ni jugaklah bersukan. Minggu ni jugaklah nak buat persediaan untuk balik Indon...
Tapi aku tak sibuk pun. Haha... buat-buat aje macam sibuk. Padahal masa begitu panjang dan sentiasa ada kesempatan untuk menyelesaikan kerja. Lainlah dulu kena isi sppbs online dan bla-bla online...tak gitu?
Tetiba dititahkan untuk menjadi salah seorang Jurulatih Utama satu program berbentuk online. Inilah dugaan namanya. Baru mata aku nak sembuh, baru aje berehat daripada memaku pandangan depan skrin komputer riba, tetiba dapat titah berbisa ni.
Wey....aku ni dah tua. Mengadap program ni dah masuk 10 tahun. Apa fasal tenaga-tenaga muda yang masih segar-bugar tak diberikan pengalaman supaya depa boleh jadi pelapis di kemudian hari? Balik-balik si tua ni jugak. Aku dah naik alergik pegang lappy lelama. Nak import export bagai....ni kan plak nak mengadap berpuluh-pu…

CERPEN HATI : PELAJARAN TENTANG HATI

Salam pada minggu akhir sekolah setelah cuti selama 4 hari...uhuks...
Hamdan lillah...hamdan lillah...hamdan lillah...
Manusia memang selalu sakit hati apabila doanya sering tidak dimakbulkan tapi kalaulah manusia tahu betapa mudaratnya apa yang diminta itu...laksana anak kecil yang terlonjak-lonjak mahu bermain mercun padi...memang di luar kesedarannya yang mercun itu dapat melubangkan telapak tangan dan memutuskan jari-jemari yang lembut dan kecil lagi comel. Andai diturutkan jua kehendak anak kecil itu, tatkala dewasa nanti barulah dia menyesal melihat tangan yang sudah cacat. Waktu tu dia akan katakan “Manalah saya tahu perkara itu berbahaya sedangkan saya masih kecil. Manalah saya ingat semua peristiwa waktu saya tak berakal tapi kenapa tergamak biarkan tangan saya melecur?”- sekadar analogi tentang manusia yang selalu berasa dia lebih mengetahui berbanding Yang Maha Mengetahui.
Tak banyak entri aku pada bulan April kerana masalah kesihatan mata. Almaklumlah, aku ni jenis kememeh gi…