Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2015

CERPEN HATI : BINGKISAN SEPI RAMADHANKU HARI INI

Salam sejahtera pagi Rabu yang cerah tapi tidak terlalu panas.
Ramadhan kareem...allahu akram.
Ini baru betul-betul namanya Ramadhan. Sesuai dengan kata dasarnya Ro Ma Dho yang bermaksud panas. Apa kelas nak puasa waktu sejuk-sejuk kan...teringat plak kenangan lama di Alexandria. Berpuasa dalam musim sejuk. Apalagi...kerja membuta ajelah kan. Kalau dah musim sejuk ni, tak mau tidur pun pasti akan tertidur. Allahu akbar, mengapalah teringat pula suasana-suasana yang indah itu? Seakan terbau aroma kibdah goreng yang sungguh menggoda selera.  Karnabit goreng celup telur yang enak. Ayam panggang di Kedai Ageba yang terletak di Asafirah. Setengah ekor macam tak cukup dimakan kerana rempah ratusnya yang menusuk kalbu dan ayamnya ialah ayam yang disembelih di depan mata kita. Bukan ayam invisible....uhuks. Zaitun yang tak terperi enaknya jika diulam dengan bilangan ganjil bersama nasi panas. Ganti ulam jering dan petai. Abu Surah...Yusufi...Faraulah...waduh-waduh...kecur liur gue...
Aahhh...s…

CERPEN HATI : ADAT PERPATIH

Salam Ramadhan

Tahukah korang kalau nak membeli telefon genggam...atau smartphones... carilah pada suku ke-2 dan ke-4  dalam setahun. Setahun kita bahagikan kepada 4 suku. Jan-Mac, April-Jun, Julai-Sep dan Okt-Dec. Ikut amalan pengeluar-pengeluar gadget setiap tahun, mereka memang akan keluarkan produk terbaru mengikut suku-suku ini. Jadi, yang paling elok belilah pada suku ke dua (Apr-Jun) atau suku ke empat (Okt-Dec).
Aku pun tak tahu..hua hua hua...tapi sekarang dah tau...so aku share...
Hokay... sebelum tu aku mintak maaf kepada pembaca yang nak bertanya tentang entri-entri yang agak serius macam Pinjaman Perumahan dan Kwsp serta beberapa tajuk lain. Harap dapat bertanya kepada yang lebih ahli dan pihak-pihak yang bersangkutan. Maaf banyak-banyak...
Begitu juga dengan pembaca yang meluat baca gaya aku yang kekadang macam kiah propa, berlagak, budget best dan lain-lain seumpama dengannya...aku mintak maaf jugak secara tak sengaja buat korang meluat, bengkak dan menyirap... anyway.. i…

CERPEN HATI : MY BELOVED BIDAN TERJUN - ZENFONE 2 ZE 500CL

ups... teruknya sarang lelabah kat blog mokcik nih...

Assalamualaikum warahmatullah...
Ramadhan kareem...allahu akram...
Sedar tak sedar, dah masuk bulan Ramadhan tapi blog ni terpencil sepi bagai tak dipeduli...sobs....sobs...
Hokehlah... macam biasa, aku membataskan diri untuk selalu mengadap skrin laptop ni atas macam2 sebab la termasuk satu sebab yang tak tertolong iaitu mim alif lam sin..hehe
Kesihatan alhamdulillah...sakit-sakit sikit tu biasa la..yang penting boleh menjalani hari demi hari dengan nafas yang baik setakat ini... bi iznillah..esok lusa belum tahu. 
Masa cuti di Pekanbaru amat suntuk...aku tak banyak dapat buat apa-apa aktiviti. Entri lain nanti aku share tentang percutian singkat di kampung halaman, Bangkinang, Riau Indonesia.


Kali ini aku nak kisahkan tentang Zenfone 2 yang sedang mengganas dengan bermacam-macam respon positif dan negatif. 
Pada pendapat aku, agak tak patut kalau aku compare kan Iphone 4s aku dengan Zenfone2 ze500cl. Tapi jika aku degil jugak nak compare…