Skip to main content

CERPEN HATI : MY BELOVED BIDAN TERJUN - ZENFONE 2 ZE 500CL

ups... teruknya sarang lelabah kat blog mokcik nih...


Assalamualaikum warahmatullah...

Ramadhan kareem...allahu akram...

Sedar tak sedar, dah masuk bulan Ramadhan tapi blog ni terpencil sepi bagai tak dipeduli...sobs....sobs...

Hokehlah... macam biasa, aku membataskan diri untuk selalu mengadap skrin laptop ni atas macam2 sebab la termasuk satu sebab yang tak tertolong iaitu mim alif lam sin..hehe

Kesihatan alhamdulillah...sakit-sakit sikit tu biasa la..yang penting boleh menjalani hari demi hari dengan nafas yang baik setakat ini... bi iznillah..esok lusa belum tahu. 

Masa cuti di Pekanbaru amat suntuk...aku tak banyak dapat buat apa-apa aktiviti. Entri lain nanti aku share tentang percutian singkat di kampung halaman, Bangkinang, Riau Indonesia.



Kali ini aku nak kisahkan tentang Zenfone 2 yang sedang mengganas dengan bermacam-macam respon positif dan negatif. 

Pada pendapat aku, agak tak patut kalau aku compare kan Iphone 4s aku dengan Zenfone2 ze500cl. Tapi jika aku degil jugak nak compare kan...secara sekali lalu, dengan harga RM599, set original, RAM 2GB, ROM 8GB bersama micro sd 8GB(aku tambah sendiri)....performance zenfone 2 sungguh tak boleh nak dipandang sebelah mata. Kagum. Hua hua hua...

Smartphone dengan masalah bateri yang cepat habis...tu masalah biasa. Jarang nak dengar smartphone boleh tahan bateri macam NOKIA 3310 zaman dulu-dulu. Sebab...dulu telefon genggam digunakan hanya untuk berhubungan melalui suara dan text. Kini, perhubungan / komunikasi lebih bersifat meluas dan antarabangsa. Semua aplikasi nak dimuatkan dalam satu alat. Tentu bateri cepat haus. Dan mana-mana pengeluar smartphone pun akan cuba sedaya upaya mereka untuk bina bateri yang lebih besar kapasitinya untuk menampung aplikasi-aplikasi tersebut.

Tapi...pada pendapat aku secara peribadi...hargailah teknologi pemberian tuhan yang sedia ada. Apa? Teknologi daripada mesin..? Mesin tu siapa yang bikin? Orang, kan? Orang, siapa yang cipta? 

Janganlah asyik nak mengutuk, complaint tak habis-habis pasal tipon tu macam tu... tipon tu macam ni. Setiap hasil ciptaan daripada makhluk lemah macam manusia ni, apa yang sempurnanya pun? Mesti ada cacat celanya. kalau diri sendiri asyik mengadap tipon 24 jam, bukan bateri aje haus, sistem saraf mata ko tu pun naik haus jugak. Kan?

Aku bagi contoh Zenfone 2 ni.. Memang tak dinafikan beberapa aplikasi yang memang dah pengeluar sendiri sediakan(bloatware), kita tak pakai dan hanya menyemak dalam tipon dalam masa yang sama mengambil kapasiti memori dalaman kita tapi kita boleh uninstall benda-benda kita tak mau. Atau kalau berani, root aje. 

Dari segi pemakaian bateri, setakat ni kalau time tidur tu ko tidur...bateri memang jimat. Fungsi aplikasi Clean Master dapat membersihkan kotoran-kotoran yang tak diperlukan dalam smartphone kita. Rajin buang gambar-gambar yang kita tak perlukan. Bukan tu aje, aplikasi Auto Start Manager dgn fungsi BOOST yang bertindak mengemaskinikan ruang storage, cukup baik untuk maintainkan sistem smartphone supaya x panas, enjin laju dn sejuk. Hmm..dah macam kereta la pulak. Kan?

Tapi kalau pesen suka donlod banyak2 benda dalam smartphone pastu bukak sana sini...time tidur pun pegang tipon... tak dapek la nak tolong... bagilah bateri besar buku pun... tetap hancus jugak lelama...

Orang lain maybe tak suka design zenfone 2 yang gemuk kat belakang tapi bagi aku secara peribadi, aku memilih zenfone2 salah satu sebabnya ialah kerana bentuknya yang melengkung di belakang. Becozzzzzz.....

Itu menunjukkan pereka bentuk zenfone2 ini amat menitikberatkan kemudahan psikomotor jari-jemari kita nak memegang / genggam tipon. Sangat sepadan bentuk belakang zenfone2 dengan lekuk tapak tangan kita. Kukuh. Takkan terlepas/terjatuh/terhempas berbanding dengan tipon 5 inci lain yang sedia ada. Kecuali kalau ko memang stock yang kasar, tak reti nak jaga barang sampai semua benda ko rasa macam selipar, main campak aje...main tanggal aje...iphone yang steel tu pun takkan tahan...

Aku sangat berpuashati dengan zenfone 2. Cantik. Sedang-sedang. Aplikasi baik. Tak ada lag. Tak ada hang. Speaker sahaja yang agak tak stabil bunyinya. Bateri ok walaupun aku bukak fb, bukak video... whatsapp setiap masa kecuali tidur... telegram... donlod dokumen...

Dengan harga rm599...ori set... ia sangat berbaloi-baloi jika disemak dengan teliti spesifikasi yang ditawarkan oleh Asus. Apatah lagi kalau aku teringat zaman aku pakai Nokia N75 , Nokia Musicexpress ...yang harga lebih mahal daripada zenfone 2 tapi specnya spec budak tadika...persembahan Asus Zenfone 2 ze500cl jauh sungguh sangat baik. Iphone 4s pun RAM hanya 512. 

Pasal aku teringat Nokia, keypad paling mesra alam waktu texting. Dulu sampai dah terapal huruf kt mana walaupun keypad dah hilang hurufnye.. Samsung paling payah...payah... grrrr..bleh meroyan aku kalau teringat keypad depa...

Tetiba je keypad zenfone 2 sangat best dan mesra alam okayyy... so sangat bersyukurlah... alhamdulillah... 

By the way...aku bukan nak promosikan pulak zenfone 2 ni untuk tujuan commercial ya.. aku dah jatuh hati kat zenfone sejak aku hadiahkan ayah zenfone 4 yang sangat ringan dan best tahun lepas. 

Konsklusi aku untuk Zenfone 2 ze500cl Cherry Red kesayangan aku ni :

Semua yang aku harapkan tentang sebuah telefon pintar ada di dalam Zenfone 2 ze500cl. 

Sekian







Popular posts from this blog

CERPEN HATI : SHELL...CARA ISI MINYAK GUNA KAD KREDIT

Assalamualaikum warahmatullah...
Mendung kelabu...hujan turun sepi dan penuh sendu...



Alkisah dapat wassap yang harga minyak akan naik pada 1 Ogos. Setengah jam kemudian ada satu lagi wassap tunjuk harga minyak turun 0.10 sen. Dah ler tangki minyak aku tu dah  haus tahap cipan. Memikir-mikir aku nak isi minyak ke idok malam 31hb Julai.
Last-last aku cadang nak isi besok aje. Biar tengok sendiri mana satu yang betul. Isu minyak jangan nak buat main tengah suasana tegang macam sekarang ni. Kalau seliter aje RM2.15 , bayangkan kalau 30 liter! 30 liter berapa hari aje dah habis? Orang bodoh bangang tahap maksima aje yang tak kisah tentang minyak naik tak naik ni plus tak reti n tak paham apa kaitannya dengan harga barang naik tak naik. Gajah besar depan mata pun tak nampak-nampak sejak azali. Bakteria nun dok hujung kutub sana bleh nampak pulak. Menyirapppppp betul.
Esoknya pada 1 Ogos, aku dapat berita ayah kawan baik masuk HSI sebab minor stroke. Aku gagahkan diri dalam berposa pun untuk g…

MOHON TUNTUTAN PINDAH RUMAH SENDIRI

Pernah tahu tak yang kita boleh tuntut elaun pindah rumah sendiri?
Tak pernah tahu? Saya pun tak tahu. Haha.. tapi oleh sebab ada kawan satu kerja yang berpindah dan membuat tuntutan pindah, maka terkeluarlah sekali bicara tentang adanya elaun masuk ke rumah sendiri. Whoa... kenapa baru tahu sekarang? Nasib baik belum lagi 6 bulan saya masuk rumah sendiri. Kalau tidak, memang tak dapat.  Apabila buat tuntutan, kemain lagi strict. Syadid sungguh dalam mengisi borang. Salah satu item pun kena tolak dan mintak kita isi sekali lagi. Yang buat saya bengkak tu, borang yang saya isi adalah borang yang kerani bagi. Bukannya saya pandai buat-buat sendiri. Akhirnya kena tolak dan mereka suruh lengkapkan. Nasib baik dalam Ramadhan. Malas nak marahkan sesiapa. Buat aje sekali lagi. Fotostat lagi sekali. Jumpa ketua jabatan sekali lagi. Oleh sebab kerani saya yang buat spoil, biar dia yang uruskan semuanya kali ni. Saya hanya tambah apa yang kurang. Proses-proses lain dialah pulak.
Cara nak mohon ela…

Pengeluaran KWSP

Boleh tak kita keluarkan caruman KWSP kita sedangkan potongan KWSP dalam slip gaji belum diberhentikan? (Untuk pekerja kerajaan yang memilih Skim Pencen)



Jawapannya: Boleh


Barangkali ramai yang masih kabur tentang pengeluaran KWSP. Tidak kira pencarum tersebut seorang Pesara Pilihan atau Pekerja Berpencen. Oleh kerana aku termasuk dalam kategori Pekerja Berpencen, maka aku fokus pada PPB(Pengeluaran Pekerja Berpencen) sajalah. Bagi Pesara Pilihan, mereka tidak kelam-kabut sangat nak keluarkan duit memandangkan ada berbagai skim yang disediakan untuk mengeluarkan caruman sendiri. Mereka boleh keluarkan melalui bahagian Akaun 2. 


Tak faham apa itu Akaun 2? Sila layari laman web:


 (http://www.kwsp.gov.my). Baca sendiri dan fahamkan ya. Kalau tak faham, datang sendiri ke bangunan KWSP di belakang Wisma Persekutuan kat Jalan Ayer Molek JB.Pejabat KWSP negeri lain pun boleh juga.


Semakin lama bekerja, semakin banyak keperluan yang perlu dipenuhi. Keperluan ya, bukan kemudahan. Barang-barang yang…