Skip to main content

CERPEN HATI : PERSONA NYER MOUNTING ABSORBER DEN PATAH!

Salam Februari yang masih lagi dengan tempias bahang El Nino...



Aha... penat dah siapkan entri untuk bisnes Mary Kay patik. Namun syukur, akhirnya siap jugak walaupun berdikit-dikit. Bagi yang selalu tanya aku, camne awak buat blog awak ek? Camne akak boleh hias blog akak ek? Camne ek?

Banyaknya ‘ek’ dia tu weh...

Blog ialah medan untuk insan itu mencurahkan apa saja dalam bentuk tulisan. Orang yang suka menulis mestilah suka berblog. Yang suka bisnes pulak terpaksalah suka menulis jugak walaupun asalnya tak suka menulis.

Cukup pakai template(acuan) blog yang dah sedia free, contohnya blogspot. Yang penting dalam 3o hari tu, sekurang-kurangnya 2 hari sekali updatelah tulisan. Lebih banyak kita menulis, lebih dekat Google dengan kita. Lebih kerap kita publish entri, lebih senang orang cari kita di dalam enjin carian Google pasal blogspot ni google punya.

Soalannya : sekerap mana kita nak update entri blog kita?

Bagi yang zero tu, cubalah explore dengan baik, ambik masa untuk ikut prosedur atau cara-caranya. Aku dulu pun camtu jugak, teraba-raba...terkial-kial... akhirnya kian bulan kian tahun, persembahan blog dapat dipertingkatkan.

Banyak skang yang buat design blog...comel-comel belaka tapi kalau tuan punya blog tak pandai nak buat hyper-link, tak reti nak manage sub-menu yang telah disettingkan oleh designer, pun samalah jugak. Balik-balik ko akan contact balik designer tu tanya balik camne gitu gini... hiks..

Okehlah... malas nak merapu. Pokoknya, dalam berblog ni, bergantung kepada kekerapan kita menulis. That’s all. Dan tulisan yang pure, ilmiah dan bermanfaat... lebih baik dan bagus untuk masa depan. Hehe..

Tahun ni insya allah genaplah AILABIYU berumur 9 tahun. Alhamdulillah... sepanjang masuk 9 tahun ni, keadaan baik-baik saja. Syukur...syukur... walaupun kereta bukan jenama internasional tapi syukur sangat-sangat. Dari Selatan sampai ke Pantai Timur dia lindungi aku dari panas dan hujan setiap perjalanan. Dan tahun ini jugak genaplah 9 tahun aku berblog since 2008. Masyallah...cepatnya masa berlalu. Dari umur aku tua...sampailah umur aku tua jugak... keh keh... masih setia berblog.

‘adlinz’... nama ini takkan terlupakan. Dari dulu sampailah aku tiada di dunia ini. Ia satu-satunya. Cukuplah ia satu dalam seribu kenangan yang aku ada. Cukup. Alhamdulillah...

Haaa...tu dia...tadi kata malas nak merapu tapi nampaknya kalau dah jumpa keyboard ni, mula la...

Alkisah balik dari Terengganu awal tahun haritu, aku terasa setereng lari ke kiri. Rasa semacam. Apahal nih, alignment lari ka?

So, beberapa hari lepas tu aku ke bengkel bandor nak buat allignment. Belum buat lagi, tetiba mamat tu bagitau mounting absorber aku retak, pecah.







Ada aku tau apa kebenda absorber la... mounting la ntah apa lagi tu...Buku dengan pen aku tau la kan... so dia pun tambah kata kalau nak tukar kena tukar kiri kanan sekali around 160++ gitulah. Barang baik punya.

Rasa macam nak hangin pun ado. Ini ler kalu bukan tuannya yang memandu, dok sedap main langgor bendul sampai patah sumer klip yang menyangkut bonet depan aku. Rupanya dengan mounting top sekali patah...amek kau...

Nak marah pun tak guna. Benda dah jadi. Besoknya aku pergi bengkel biasa aku servis kat Benut.

Mamat tu terkejut bila aku cakap top mounting yang patah. Dia tak percaya. Kereta dah sampai depan mata barulah percaya. Tak biasa Persona ada masalah top mounting patah. Mounting enjin yang masalah tu biasa ler...gitu katanya..

Aku kecian kat AILABIYU aku...dah ler dah dimamah usia...pastu orang melenjan tak ingat donia... habih patah-patah... tapi takpelah... dugaan ye tak AILABIYU?

Alhasil sumer dah selesai, idoklah kos sampai 160 pon. RM130 aje. Dorang ni kalau nak sembelih orang memang tak hengat akhirat, lagi-lagilah customer tua macam aku ni. Hampas!

Yang penting sudah bertukar baru. Takde la nak risau mikir tayar tertanggal kalau top mounting pecah..haha.. walaupun gitu, walaupun genuine alatganti tapi takkan sama dengan barang asal dari kilang. Mula rasa tak sedap memandu. Anyway terimalah...dah masuk 9 tahun. Kereta tua. Kereta cabuk, tak gitewww.. ahaks..

Apa pun...my love is for real to AILABIYU.... heh



Popular posts from this blog

CERPEN HATI : SHELL...CARA ISI MINYAK GUNA KAD KREDIT

Assalamualaikum warahmatullah...
Mendung kelabu...hujan turun sepi dan penuh sendu...



Alkisah dapat wassap yang harga minyak akan naik pada 1 Ogos. Setengah jam kemudian ada satu lagi wassap tunjuk harga minyak turun 0.10 sen. Dah ler tangki minyak aku tu dah  haus tahap cipan. Memikir-mikir aku nak isi minyak ke idok malam 31hb Julai.
Last-last aku cadang nak isi besok aje. Biar tengok sendiri mana satu yang betul. Isu minyak jangan nak buat main tengah suasana tegang macam sekarang ni. Kalau seliter aje RM2.15 , bayangkan kalau 30 liter! 30 liter berapa hari aje dah habis? Orang bodoh bangang tahap maksima aje yang tak kisah tentang minyak naik tak naik ni plus tak reti n tak paham apa kaitannya dengan harga barang naik tak naik. Gajah besar depan mata pun tak nampak-nampak sejak azali. Bakteria nun dok hujung kutub sana bleh nampak pulak. Menyirapppppp betul.
Esoknya pada 1 Ogos, aku dapat berita ayah kawan baik masuk HSI sebab minor stroke. Aku gagahkan diri dalam berposa pun untuk g…

Pengeluaran KWSP

Boleh tak kita keluarkan caruman KWSP kita sedangkan potongan KWSP dalam slip gaji belum diberhentikan? (Untuk pekerja kerajaan yang memilih Skim Pencen)



Jawapannya: Boleh


Barangkali ramai yang masih kabur tentang pengeluaran KWSP. Tidak kira pencarum tersebut seorang Pesara Pilihan atau Pekerja Berpencen. Oleh kerana aku termasuk dalam kategori Pekerja Berpencen, maka aku fokus pada PPB(Pengeluaran Pekerja Berpencen) sajalah. Bagi Pesara Pilihan, mereka tidak kelam-kabut sangat nak keluarkan duit memandangkan ada berbagai skim yang disediakan untuk mengeluarkan caruman sendiri. Mereka boleh keluarkan melalui bahagian Akaun 2. 


Tak faham apa itu Akaun 2? Sila layari laman web:


 (http://www.kwsp.gov.my). Baca sendiri dan fahamkan ya. Kalau tak faham, datang sendiri ke bangunan KWSP di belakang Wisma Persekutuan kat Jalan Ayer Molek JB.Pejabat KWSP negeri lain pun boleh juga.


Semakin lama bekerja, semakin banyak keperluan yang perlu dipenuhi. Keperluan ya, bukan kemudahan. Barang-barang yang…

MOHON TUNTUTAN PINDAH RUMAH SENDIRI

Pernah tahu tak yang kita boleh tuntut elaun pindah rumah sendiri?
Tak pernah tahu? Saya pun tak tahu. Haha.. tapi oleh sebab ada kawan satu kerja yang berpindah dan membuat tuntutan pindah, maka terkeluarlah sekali bicara tentang adanya elaun masuk ke rumah sendiri. Whoa... kenapa baru tahu sekarang? Nasib baik belum lagi 6 bulan saya masuk rumah sendiri. Kalau tidak, memang tak dapat.  Apabila buat tuntutan, kemain lagi strict. Syadid sungguh dalam mengisi borang. Salah satu item pun kena tolak dan mintak kita isi sekali lagi. Yang buat saya bengkak tu, borang yang saya isi adalah borang yang kerani bagi. Bukannya saya pandai buat-buat sendiri. Akhirnya kena tolak dan mereka suruh lengkapkan. Nasib baik dalam Ramadhan. Malas nak marahkan sesiapa. Buat aje sekali lagi. Fotostat lagi sekali. Jumpa ketua jabatan sekali lagi. Oleh sebab kerani saya yang buat spoil, biar dia yang uruskan semuanya kali ni. Saya hanya tambah apa yang kurang. Proses-proses lain dialah pulak.
Cara nak mohon ela…